dimarts, 4 d’abril del 2023

LECTURA 01: "Escuela e interacción social: Hablar para pensar, para aprender, para ser"

 Breu síntesi de la lectura:

En aquest article es destaca la importància que l'escola exerceix en el desenvolupament integral dels infants, a més de les múltiples interaccions socials que s'hi reprodueixen diàriament.

Els autors (Fontich, X. & Fabregat, S., 2021) posen èmfasi en la idea que la interacció és la forma més primigènia que tenim les persones d'estar en el món, i per això, en qualsevol grup humà, comunicar-se amb els altres succeeix de forma natural i espontània. Recalquen que això també passa a les escoles. Per això, en aquest text es dediquen a compartir i mostrar algunes reflexions sobre les interaccions que tenen lloc en les aules, focalitzant-se en la idea que la interacció és un motor d'aprenentatge i que és fonamental pel desenvolupament social i cognitiu dels individus. Així doncs, a continuació es mostren les reflexions i idees que ens volen fer arribar mitjançant diàlegs i reflexions reals d'alumnes d'entre 4 i 16 anys, que ens il·lustren el rol que exerceix la socialització a l'hora de parlar, pensar, aprendre...

Finalment, en les conclusions, els autors expliquen com, mitjançant els casos reals anteriors, han argumentat la importància de la socialització en l'educació de les persones en edat escolar. Aquest espai social és el que permet no només construir coneixement, sinó sobretot entendre que és essencial aprendre a fer-ho en col·laboració amb els altres. Així mateix, els autors també destaquen les oportunitats que es perden si manca un espai social escolar i, per tant, l'ecosistema de veus, identitats i desenvolupament que conforma aquest espai. L'ensenyament s'ha d'entendre com la creació d'entorns rics i estimulants que, en definitiva, propiciïn un entorn d'activitats productives i deliberades en què els alumnes participin per arribar progressivament a dominar instruments i practiques culturals que han estat desenvolupades justament per resoldre aquestes activitats. Per tant, des d'aquesta perspectiva l'alumne es considera com un agent actiu, però no solitari, que aprèn a través de la interacció amb altres persones. Perquè això sigui possible hem de valorar i defensar el paper d'un docent reflexiu, que experimenta, que comparteix, que crea material i s'incorpora en el diàleg amb els altres docents.

 

Relació d’algun aspecte rellevant amb la meva vida:

La lectura d'aquest text m'ha portat a recordar com jo vaig viure la pandèmia, sobretot els mesos de confinament, els quals no es podia anar presencialment a l'escola. Per posar-ho en context, m'agradaria dir que en aquell moment jo estava cursant el primer curs d'un cicle formatiu de grau superior d'educació infantil. Feia set mesos que havia començat el curs i, per tant, també feia només set mesos que coneixia a les meves companyes de classe. El març d'aquell any, quan es va declarar l'estat d'alarma degut a la pandèmia, es van tancar totes les escoles i vam haver d'estar més o menys tres mesos confinats a casa. Això volia dir que les classes es feien telemàticament, és a dir, per videoconferència. Tots els continguts, els deures i els exàmens els fèiem amb l'ordinador i les relacions socials també les havíem de mantenir a través de la pantalla. Pensant-ho, aquesta situació podria haver anat molt malament, però per mi no va ser tan catastròfica com m'imaginava. Per una banda, és cert que les classes i els continguts no eren tan entretinguts o dinàmics com quan estàvem a classe, i aquesta podríem dir que va ser la part més "dolenta". Però, d'altra banda, les meves companyes i amigues de classe van fer que el confinament no fos tan complicat i feixuc. Cada dia i possiblement més d'un cop al dia, ens trucàvem, parlàvem, compartíem, ens entreteníem fent activitats juntes, explicant-nos les penes i dedicant-nos temps. A més, no només ens ajudàvem en l'àmbit de les relacions socials sinó que també ho fèiem en l'àmbit acadèmic. Per sort, la majoria de deures i treballs que ens posaven al cicle formatiu eren en grup. Això volia dir, que cada cop que havíem de fer feina ens trucàvem, fèiem una videoconferència de grup i posàvem en comú els nostres punts de vista, els coneixements, les reflexions, etc. Relacionant-ho amb el text, crec que això és el que es vol aconseguir. És a dir, tal com diuen els autors (Fontich, X. & Fabregat, S., 2021)  a l’escola no només hem d’aprendre a construir coneixement, sinó sobretot entendre que és essencial aprendre a fer-ho en col·laboració amb els altres. I crec, que tot just això és el que vam fer nosaltres durant els mesos de confinament.

 

Pregunta a l’autor:

Estic d'acord amb els autors en què aïllar els alumnes no és adequat si es vol promoure la socialització i que tampoc ho és facilitar la connectivitat entre alumne i escola o entre els alumnes proporcionant-los les eines necessàries. Òbviament, aquestes mesures es van prendre per la situació que estàvem vivint i les autoritats sanitàries van decidir que això és el que s'havia de fer. Potser aquesta no era la millor solució, però llavors quina és la solució? Què caldria fer si es repetís una pandèmia? Crec que els autors no proposen una solució que millori les mesures que ja es van adoptar.

 

Paraules clau:

  • Interacció social/socialització
  • Comunicació
  • Educació
  • Desenvolupament
  • Aprenentatges

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...