dimarts, 4 d’abril del 2023

LECTURA 01: "ESCUELA E INTERACCIÓN SOCIAL: HABLAR PARA PENSAR, PARA APRENDER, PARA SER"

 

"ESCUELA E INTERACCIÓN SOCIAL: HABLAR PARA PENSAR, PARA APRENDER, PARA SER"

Síntesi de l’article:

L’article principalment tracta sobre quina importància té la socialització i el treball oral en les escoles en un context de pandèmia global. Es vol donar a entendre de com influencien aquests aspectes, i del risc que comportaria que les escoles per la pandèmia tanquessin. Especialment, perquè perdrien una part del contacte social i, per tant, d’aprenentatge i desenvolupament cognitiu. Al text, s’esmenta que la interacció o contacte social és clau tant pel procés d’aprenentatge, com el d’ensenyar,  i es veu reflectit amb les propostes globalitzades i competencials que realitzen els mestres i alumnes a l’escola.

Durant la lectura, es veuen diverses propostes educatives de diferents mestres que posen en pràctica amb alumnes d'entre 4 i 16 anys. Treballen sobretot la parla, l'escriptura i lectura incloent la interacció i socialització sent ítems essencials per aprendre. Tot això, ho fan per mitjà de diàlegs, escrits i reflexions reals. S'esmenten exemples d'aquestes propostes on tracten els temes sobre la parla i el procés de parlar, de la interpretació, dels formats amb què ens comuniquem, de les formes en com podem escriure un text i de la importància de la parla per ser.

Finalment, en les conclusions dels autors de l'article (Fontich, X. & Fabregat, S., 2021), esmenten que l'escola és un lloc que permet construir coneixement, que cal entendre que s'ha d'aprendre amb l'ajuda i col·laboració de la resta, ja que, fomenta la curiositat dels alumnes. I a més, és essencial que els futurs mestres tinguin present que si no poden ser reflexius, o no tenen ganes de conèixer, crear compartir i treballar en xarxa és millor que no es dediquin això.

Relació d’algun aspecte rellevant de l’article, de l’assignatura o experiència personal.

Cada cas dels que es mencionen a l’article m’ha aportat aprenentatges nous i m’han fet reflexionar sobre la meva experiència personal, educativa i professional.

En relació amb la meva experiència personal i educativa, a trets generals, no he tingut cap problema pel que fa al treball oral, exceptuant a l'ESO i batxillerat. Soc una persona que li agrada molt parlar i relacionar-me i per aquesta part mai he tingut por o vergonya. Però, en l'època de l'ESO i batxillerat sí, perquè no fomentaven un clima de seguretat i de calma, sinó que tot era pressió, competitivitat i perfecció per fer una simple presentació oral en la qual no et donaven eines per treballar-la. D'aquesta manera, jo li vaig agafar pànic a parlar en públic per por a equivocar-me. I em feia ràbia perquè venia de la primària, d'una escola on sí que treballàvem molt la part oral a l'aula, interactuàvem i ens ajudàvem entre tots. Al llarg de la primària, tots els dilluns al matí ens explicàvem com havia anat el cap de setmana i jo sempre era de les que tenia ganes de parlar. També fèiem presentacions orals i debats. A més, un aspecte que m'ha fet recordar a una experiència que s'esmenta a l'article és quan, a cinquè, elaboràvem de tant en tant programes de ràdio, on creàvem el guió entre els companys/es de la classe i ens anàvem ajudant els uns als altres. En aquell moment jo no tenia por a equivocar-me o ser jutjada. Avui dia, a vegades em costa, però, després d'haver passat la pandèmia la qual la meva experiència sí que va ser enriquidora, ja que jo mai vaig perdre el contacte ni interacció oral perquè sempre fèiem els treballs de manera grupal i per videotrucades on parlàvem entre nosaltres i ens ajudàvem. També ha sigut d'ajuda amb algunes assignatures que he estat cursant durant aquests dos anys i que també estic cursant que m'han ajudat a canviar això. El fet de treballar per seminaris, amb grups reduïts, i fer debats com és el cas de l'assignatura de, els centres educatius d'educació infantil i altres. Fa que podem desenvolupar la nostra parla i aprendre dels altres. Un exemple clau d'aquella assignatura són els seminaris de lectura on anem comentant el que ens sembla la lectura i debatem sobre el que hem après.

Com a futura mestra considero que la llengua oral i l’escrita s’han de treballar de manera conjunta amb els companys/es de l’aula per tal que aprenguin els uns dels altres. Creant sempre un ambient tranquil i que fomenti la creativitat. Penso que com a docents hem de tenir ganes d’aprendre, compartir, de reflexionar perquè tot funcioni de la millor manera possible.

Pregunta:

La pregunta que faig als dos autors és: creieu que si la pandèmia s’hagués allargat més, amb les tecnologies hauria empitjorat la comunicació verbal?

Paraules clau:  Socialització, parla, aprenentatge, reflexió, interacció.



Font: https://psicologiaenfoques.wordpress.com/2017/12/05/la-teoria-del-aprendizaje-social-de-albert-bandura-interaccion-y-aprendizaje/



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...