"ESCUELA E INTERACCIÓN SOCIAL: HABLAR PARA PENSAR, PARA APRENDER, PARA SER"
Síntesi de l’article:
L’article principalment tracta sobre quina
importància té la socialització i el treball oral en les escoles en un context
de pandèmia global. Es vol donar a entendre de com influencien aquests aspectes,
i del risc que comportaria que les escoles per la pandèmia tanquessin. Especialment,
perquè perdrien una part del contacte social i, per tant, d’aprenentatge i
desenvolupament cognitiu. Al text, s’esmenta que la interacció o contacte
social és clau tant pel procés d’aprenentatge, com el d’ensenyar, i es veu reflectit amb les propostes
globalitzades i competencials que realitzen els mestres i alumnes a l’escola.
Durant la lectura, es veuen diverses propostes
educatives de diferents mestres que posen en pràctica amb alumnes d'entre 4 i
16 anys. Treballen sobretot la parla, l'escriptura i lectura incloent la
interacció i socialització sent ítems essencials per aprendre. Tot això, ho fan
per mitjà de diàlegs, escrits i reflexions reals. S'esmenten exemples
d'aquestes propostes on tracten els temes sobre la parla i el procés de parlar,
de la interpretació, dels formats amb què ens comuniquem, de les formes en com
podem escriure un text i de la importància de la parla per ser.
Finalment, en les conclusions dels autors de
l'article (Fontich, X. & Fabregat, S., 2021), esmenten que l'escola és un
lloc que permet construir coneixement, que cal entendre que s'ha d'aprendre amb
l'ajuda i col·laboració de la resta, ja que, fomenta la curiositat dels alumnes.
I a més, és essencial que els futurs mestres tinguin present que si no poden
ser reflexius, o no tenen ganes de conèixer, crear compartir i treballar en
xarxa és millor que no es dediquin això.
Relació d’algun aspecte rellevant de l’article,
de l’assignatura o experiència personal.
Cada cas dels que es mencionen a l’article m’ha
aportat aprenentatges nous i m’han fet reflexionar sobre la meva experiència personal,
educativa i professional.
En relació amb la meva experiència personal i
educativa, a trets generals, no he tingut cap problema pel que fa al treball
oral, exceptuant a l'ESO i batxillerat. Soc una persona que li agrada molt
parlar i relacionar-me i per aquesta part mai he tingut por o vergonya. Però,
en l'època de l'ESO i batxillerat sí, perquè no fomentaven un clima de
seguretat i de calma, sinó que tot era pressió, competitivitat i perfecció per
fer una simple presentació oral en la qual no et donaven eines per
treballar-la. D'aquesta manera, jo li vaig agafar pànic a parlar en públic per
por a equivocar-me. I em feia ràbia perquè venia de la primària, d'una escola
on sí que treballàvem molt la part oral a l'aula, interactuàvem i ens ajudàvem
entre tots. Al llarg de la primària, tots els dilluns al matí ens explicàvem
com havia anat el cap de setmana i jo sempre era de les que tenia ganes de
parlar. També fèiem presentacions orals i debats. A més, un aspecte que m'ha
fet recordar a una experiència que s'esmenta a l'article és quan, a cinquè,
elaboràvem de tant en tant programes de ràdio, on creàvem el guió entre els
companys/es de la classe i ens anàvem ajudant els uns als altres. En aquell
moment jo no tenia por a equivocar-me o ser jutjada. Avui dia, a vegades em
costa, però, després d'haver passat la pandèmia la qual la meva experiència sí
que va ser enriquidora, ja que jo mai vaig perdre el contacte ni interacció
oral perquè sempre fèiem els treballs de manera grupal i per videotrucades on
parlàvem entre nosaltres i ens ajudàvem. També ha sigut d'ajuda amb algunes
assignatures que he estat cursant durant aquests dos anys i que també estic
cursant que m'han ajudat a canviar això. El fet de treballar per seminaris, amb
grups reduïts, i fer debats com és el cas de l'assignatura de, els centres
educatius d'educació infantil i altres. Fa que podem desenvolupar la nostra
parla i aprendre dels altres. Un exemple clau d'aquella assignatura són els
seminaris de lectura on anem comentant el que ens sembla la lectura i debatem
sobre el que hem après.
Com a futura mestra considero que la llengua
oral i l’escrita s’han de treballar de manera conjunta amb els companys/es de l’aula
per tal que aprenguin els uns dels altres. Creant sempre un ambient tranquil i
que fomenti la creativitat. Penso que com a docents hem de tenir ganes d’aprendre,
compartir, de reflexionar perquè tot funcioni de la millor manera possible.
Pregunta:
La pregunta que faig als dos autors
és: creieu que si la pandèmia s’hagués allargat més, amb les tecnologies hauria
empitjorat la comunicació verbal?
Paraules clau: Socialització,
parla, aprenentatge, reflexió, interacció.
Font: https://psicologiaenfoques.wordpress.com/2017/12/05/la-teoria-del-aprendizaje-social-de-albert-bandura-interaccion-y-aprendizaje/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada