La lectura parla de la importància de l'oral, sobretot a les aules, i les seves múltiples funcions.
En primer lloc, s'esmenta l'evolució del concepte de l'oral. Abans només es pensava que gràcies a l'oral ens podíem comunicar, però ara es té en compte les diverses habilitats lingüístiques que ens ofereix, com ara regular la nostra vida social escolar, aprendre a pensar, reflexionar, llegir i escriure.
Veiem que la llengua oral ens perdura per tota la vida, pel fet que la utilitzem per al nostre dia a dia i per tota la comunicació quotidiana. És per això que com la tenim present en tants usos, fa que hi hagi diversos registres de la llengua oral. Per exemple, el formal, el col·loquial, el vulgar o el culte. Aquest fet és un exemple que gràcies a l'oral podem comunicar-nos i adaptar el nostre llenguatge segons el moment i el públic amb qui parlem.
Tot i que sembla molt sorprenent, cal tenir en compte que parlar i escriure van de la mà, atès que es veu afectada per l'escriptura. Quan els nens pensen i parlen sobre què és el que volen escriure, aquesta és una tasca molt més satisfactòria.
Si portem aquest terme a les aules, veiem que en edats primerenques els nens i nenes mostren el seu coneixement divers, ja que no tots parlen de la mateixa manera ni comencen a parlar en el mateix moment. Cada nen i nena viu en un context diferent i, per tant, no comparteixen els mateixos coneixements. Per això, és tan important la figura de l'escola perquè, a banda d'aprendre a vocalitzar paraules i oracions, ofereix als infants un entorn per aprendre dels companys.
El més utilitzat a les aules per tractar i entrenar la llengua oral acostumen a ser debats, exposicions orals, entrevistes aprenentatges del funcionament d'un programa radiofònic.
És per això que després de fer la lectura d'aquest text em quedo amb l'interrogant de com aconseguiríem canviar els models tradicionals, on es dona més importància a l'escrit que no pas l'oral, sense haver de recórrer a les exposicions orals que ja es posen en pràctica a moltes escoles i no s'aconsegueix el resultat esperat.
Paral·lelament, el contingut del text llegit em sembla de molta rellevància perquè considero que és necessari que es tracti aquest tema per resoldre la diferència de valor que es dona a l'escrit i a l'oral.
Per acabar, estic molt d'acord amb els aspectes clau que esmenta. Penso que cada vegada més, l'oral està més present en el nostre dia a dia, en les nostres tasques diàries i també a les aules, gràcies al model més participatiu per part de l'infant que s'està adoptant, per tant, considero que preparar-los i entrenar-los en aquest aspecte millorarà molt més el seu aprenentatge.
Paraules clau: oral, aula, escrit, habilitats lingüístiques.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada