dilluns, 24 d’abril del 2023

LECTURA 2A EL LENGUAJE COMO MEDIO DE CONSTRUCCIÓN SOCIAL DEL CONOCIMIENTO EN EDUCACIÓN INFANTIL

 

Es mostra, des del desenvolupament d'un projecte de treball, com el llenguatge facilita la construcció social del coneixement en una aula de nens de 5 anys, així com els processos d'interacció i els coneixements construïts.

Aquest article mostra com en educació infantil és possible aprendre des de l'interès dels nens, i com el llenguatge facilita la construcció social del coneixement a l'aula. Argumentar com, des del disseny de tasques i projectes d'aula realitzats, el diàleg i la conversa són l'eix del dia a dia a les aules.

Aquest ensenyament ha d'estimular l'experimentació, comptar amb la participació activa dels nens, propiciar situacions de treball comú que permetin la reflexió conjunta de professorat i alumnat sobre els múltiples aspectes dels problemes que es plantegen, i ajudar els nens a elaborar el pensament, els sentiments i l'experiència, així com a integrar-los, relacionant la seva vida quotidiana amb la cultura.

Els nens arriben a l'escola amb uns coneixements sobre els diferents àmbits de la realitat. La funció educativa de l'escola és, en primer lloc, la de facilitar la reconstrucció dels coneixements i les pautes de conducta que el nen ha adquirit abans d'arribar a ella, i compensar les diferències inicials amb les quals els nens comencen mitjançant l'atenció i el respecte a la diversitat.

Assumim que l'escola és un magnífic espai per a créixer com ser social, per a desenvolupar habilitats comunicatives, per a aprendre a expressar-se sent entès pels altres, per a compartir i per a aprendre a viure i a conviure. En aquesta situació d'aula, un grup de nens de 5 anys i la seva mestra creen el marc del treball. Per a això, la mestra planteja el projecte als nens.

Davant aquesta varietat de temes que els nens formulen, els proposa una votació perquè triïn un. Aquesta manera d'actuar contribueix a la comprensió de la tasca pels nens, a mantenir la seva atenció i al fet que participin en el seu desenvolupament. Així mateix, la mestra anota, davant dels nens, la qual cosa van dient per a poder tornar sobre això i recordar-ho. Els docents hem d'assumir el repte de crear un clima a l'aula i en el centre que afavoreixi els principis bàsics de convivència, d'experimentació no exclusivament acadèmica, d'aprenentatge i de maduració, d'encerts i errors, d'autonomia personal i de desenvolupament de la personalitat, de tolerància, de reflexió i diàleg.

Parlar de projectes suposa plantejar-nos una altra concepció de l'educació, aprendre a mirar als nens d'una altra manera, assumir que la classe és un centre de recerca, i, sobretot, la consideració dels alumnes com a subjectes creatius capaços de navegar per la incertesa. La metodologia de projectes de treball consisteix en la posada en pràctica de seqüències d'ensenyament i aprenentatge a l'aula que per a la seva realització requereixen que el grup s'involucri en un procés de construcció de coneixement, amb el suport imprescindible del llenguatge oral. Per a aconseguir-ho, el docent haurà de conèixer el passat, fins i tot el de cada nen de l'aula, per a poder comprendre el present i intervenir.

-Quina es la part més important de l’experimentació?

-Experiència, interacció, projecte, fases

Imatge que conté persona, gentada

Descripció generada automàticament 

https://www.alevin.es/la-experimentacion-en-los-ninos/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...