Habilitar l’aula quan la comunicació és essencial
L’article que hem hagut de portar treballat és de la Mercè Segarra que parla sobre la importància de la comunicació a l’aula a la revista Guix.
Per fer-ne un breu resum, del que l’autora ens explica és que l’aula ha de ser un lloc lliure on els infants puguin ser lliures i se sentin segurs i segures de dir el què pensen per tal de poder desenvolupar les seves capacitats al màxim. Aquestes capacitats poden desenvolupar-se a mesura que interactuen entre ells i elles quan parlen, tenen dubtes o resolen conflictes. Aquestes converses poden acabar sent tan interessants que el que s’aconsegueix és construir aprenentatges comuns.
El rol de l'adult ha de funcionar com a mediador i de guia, és a dir, és qui condueix la conversa, dona més informació i sobretot, els fa ser conscients del que han après. Aquest exercici permetrà als infants a comprendre les mateixes experiències i les alienes. Per tant, igual que els ajudem a construir el seu dia a dia, també ho haurem de fer amb el pensament per tal de poder arribar a assolir l'objectiu, afavorir la conversa i la posada en comú.
Al llarg de la lectura es mostren diferents converses on els infants a partir d'un tema en concret, per exemple el pluviòmetre, comencen a aparèixer diferents conceptes i coneixements. La importància de la posada en comú és crucial, ja que el que un no sap, amb la intervenció d'un altre, pot arribar a entendre-ho. Aquest fet despertarà i motivarà als infants a saber més, fet que farà que millori el seu autoconcepte. Igualment, ocorre amb la conversa del quadre i la cuina de l'escola. Es poden veure els diferents punts de vista que manifesten cadascun d'ells i elles.
Experiència personal
Pel que fa a una experiència, recordo que al pràcticum de primer hi havia diferents infants que parlaven relativament poc. Li vaig preguntar al tutor què era el que passava i ell em va dir que era un nen despistat que no volia atendre. Vaig observar bé i vaig donar-me que no era un nen despistat sinó que no comprenia la llengua, ja que era un infant nouvingut. En vista del punt de vista del tutor, vaig decidir apropar-me i intentar comunicar-me fent referències a les coses que més li agradaven, a mesura que passaven els dies, vaig aconseguir que l'infant em demanés ajuda per fer activitat, però també ho va fer amb els seus companys/es de taula. Per tant, el que calia no era donar l'esquena, fet que demostra una mala praxi, sinó que necessitava que l'adult s'adaptés a les necessitats del nen.
Una pregunta
- Creus que els infants més vergonyosos ho són perquè tenen por a no ser escoltats? Com podem ajudar a trencar aquesta barrera per poder acompanyar-los?
Paraules clau: Coneixement, conversa, compartir, escoltar
POSADA EN COMÚ
Ens hem agrupat i he volgut recollir les idees principals de les lectures que han fet les meves companyes.
1B: Conversar con los niños
Importància de la lectura en veu alta i la conversa entre infants a l'àmbit educatiu
La competència comunicativa del docent, ja que ha de ser expert en la lectura de les ments dels altres
Saber posar-nos en el lloc de l’infant per conèixer el seu punt de vista
L’objectiu del docent és tenir els recursos per cobrir les necessitats dels infants.
1C: Hablar en clase, aprender lengua
Les diferents habilitats lingüístiques que abans es tenia en compte, ja que han variat molt fins ara, no només parlem per parlar, sinó que aporten diverses funcions com: regular la vida social, lectura, escriure entre altres.
Parlar i escriure van de la mà, per exemple una exposició oral primer la preparem per escrit.
Hi ha diferents registres (informal i formal)
Comunicar-se=socialitzar en cultura i aprenem gràcies a la interactuació amb un entorn divers.
1D
La parla exploratòria és important aplicar-la a les escoles, ja que permet als infants crear debats que fomenta el pensament crític, sempre
Mantenint la seva posició, però nodrint-se dels coneixements dels altres. Això els ajuda a desenvolupar les seves habilitats analítiques i convertir-se en pensadors més perspicaços. A més, promou l'escolta activa i el compromís.
El rol del docent ha de ser d’un guia que usa el diàleg per orquestrar el desenvolupament d’una comunitat de recerca en la qual els alumnes adopten un rol compartit, actiu i reflexiu per a l’aprenentatge.
El procés de socialització és rellevant per poder establir una comunicació entre el docent i els infants i entre infants mateixos.
Quan hi ha una discussió, el professor espera que els alumnes s’impliquin en intercanvis de qualitat, però sovint és una expectativa que no sorgeix.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada