diumenge, 16 d’abril del 2023

LECTURA 1A: Habilitar l’aula quan la comunicació és essencial

 Habilitar l’aula quan la comunicació és essencial

Font: La mente es maravillosa

Resum


L’article que hem hagut de portar treballat és de la Mercè Segarra que parla sobre la importància de la comunicació a l’aula a la revista Guix.

Per fer-ne un breu resum, del que l’autora ens explica és que l’aula ha de ser un lloc lliure on els infants puguin ser lliures i se sentin segurs i segures de dir el què pensen per tal de poder desenvolupar les seves capacitats al màxim. Aquestes capacitats poden desenvolupar-se a mesura que interactuen entre ells i elles quan parlen, tenen dubtes o resolen conflictes. Aquestes converses poden acabar sent tan interessants que el que s’aconsegueix és construir aprenentatges comuns.

El rol de l'adult ha de funcionar com a mediador i de guia, és a dir, és qui condueix la conversa, dona més informació i sobretot, els fa ser conscients del que han après. Aquest exercici permetrà als infants a comprendre les mateixes experiències i les alienes. Per tant, igual que els ajudem a construir el seu dia a dia, també ho haurem de fer amb el pensament per tal de poder arribar a assolir l'objectiu, afavorir la conversa i la posada en comú.

Al llarg de la lectura es mostren diferents converses on els infants a partir d'un tema en concret, per exemple el pluviòmetre, comencen a aparèixer diferents conceptes i coneixements. La importància de la posada en comú és crucial, ja que el que un no sap, amb la intervenció d'un altre, pot arribar a entendre-ho. Aquest fet despertarà i motivarà als infants a saber més, fet que farà que millori el seu autoconcepte. Igualment, ocorre amb la conversa del quadre i la cuina de l'escola. Es poden veure els diferents punts de vista que manifesten cadascun d'ells i elles.

Experiència personal

Pel que fa a una experiència, recordo que al pràcticum de primer hi havia diferents infants que parlaven relativament poc. Li vaig preguntar al tutor què era el que passava i ell em va dir que era un nen despistat que no volia atendre. Vaig observar bé i vaig donar-me que no era un nen despistat sinó que no comprenia la llengua, ja que era un infant nouvingut. En vista del punt de vista del tutor, vaig decidir apropar-me i intentar comunicar-me fent referències a les coses que més li agradaven, a mesura que passaven els dies, vaig aconseguir que l'infant em demanés ajuda per fer activitat, però també ho va fer amb els seus companys/es de taula. Per tant, el que calia no era donar l'esquena, fet que demostra una mala praxi, sinó que necessitava que l'adult s'adaptés a les necessitats del nen.

Una pregunta

  • Creus que els infants més vergonyosos ho són perquè tenen por a no ser escoltats? Com podem ajudar a trencar aquesta barrera per poder acompanyar-los?

Paraules clau: Coneixement, conversa, compartir, escoltar


POSADA EN COMÚ

Ens hem agrupat i he volgut recollir les idees principals de les lectures que han fet les meves companyes. 

1B: Conversar con los niños

  • Importància de la lectura en veu alta i la conversa entre infants a l'àmbit educatiu

  • La competència comunicativa del docent, ja que ha de ser expert en la lectura de les ments dels altres 

  • Saber posar-nos en el lloc de l’infant per conèixer el seu punt de vista

  • L’objectiu del docent és tenir els recursos per cobrir les necessitats dels infants. 

1C: Hablar en clase, aprender lengua

  • Les diferents habilitats lingüístiques que abans es tenia en compte, ja que han variat molt fins ara, no només parlem per parlar, sinó que aporten diverses funcions com: regular la vida social, lectura, escriure entre altres. 

  • Parlar i escriure van de la mà, per exemple una exposició oral primer la preparem per escrit. 

  • Hi ha diferents registres (informal i formal)

  • Comunicar-se=socialitzar en cultura i aprenem gràcies a la interactuació amb un entorn divers.

1D

  • La parla exploratòria és important aplicar-la a les escoles, ja que permet als infants crear debats que  fomenta el pensament crític, sempre

  • Mantenint la seva posició, però nodrint-se dels coneixements dels altres. Això els ajuda a desenvolupar les seves habilitats analítiques i convertir-se en pensadors més perspicaços. A més, promou l'escolta activa i el compromís. 

  • El rol del docent ha de ser d’un guia que usa el diàleg per orquestrar el desenvolupament d’una comunitat de recerca en la qual els alumnes adopten un rol compartit, actiu i reflexiu per a l’aprenentatge.

  • El procés de socialització és rellevant per poder establir una comunicació entre el docent i els infants i entre infants mateixos. 

  • Quan hi ha una discussió, el professor espera que els alumnes s’impliquin en intercanvis de qualitat, però sovint és una expectativa que no sorgeix.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...