HABITAR L’AULA QUAN LA COMUNICACIÓ ÉS ESSENCIAL
L’article escrit per la Mercè Segarra, comença fent referència a que totes les persones tenim veu pròpia i hem de ser
escoltades. En aquest cas, es centra en l’aula, com a espai de comunicació per
desenvolupar capacitats. Els infants, més enllà de compartir espai, a l’aula
experimenten vivències, intervencions i converses que fomentaran un clima de
cultura molt enriquidor. És important que el mestre sigui conscient del paper
de la comunicació per tal de construir noves idees sobre el que som i el que
ens envolta.
El text ens
narra tres vivències diferents per mostrar les diverses maneres d’adquirir
aprenentatge a través de la comunicació. Amb la conversa estem afavorint al saber
i a les emocions. L’article destaca la importància de la conversa dins l’aula i
de la distribució de l’espai amb un clima que fomenti l’aprenentatge i
enriqueixi als infants. Dissenyar propostes que fomentin la comunicació, el
pensament d’idees, l’expressió de sentiments, etc.
Els mestres hem
d’estar alerta de les preguntes, respostes i interrogants dels infants.
L’article ens parla de la necessitat dels dubtes i com a través d’ell generem
converses riques sobre nosaltres mateixos i els altres, al compartir-ho no
només estem afavorint al aprenentatge individual sinó també al col·lectiu.
Ens presenta el
cas en una aula de primària on han trobat una antiga caseta meteorològica i
entre tots i totes han de resoldre els dubtes plantejats. Destacar que la veu
de cada infant és necessari per a poder dur a terme el projecte. La mestre en
aquest cas, acompanya i guia les converses de manera que siguin riques. El
llenguatge ens permet crear xarxes de coneixement.
El text fa
referència a la rellevància de presentar propostes diverses i on tots i totes
ens puguem sentir reconeguts dins l’aula.
Les converses que es produeixen a l’aula són una font de coneixement
mútua i dels altres. Per tant, aquestes converses són necessàries per tal que
els infants construeixin pensaments propis que ajudin a formar la seva
identitat pròpia.
L’article ens
presenta una conversa d’alumnes sobre art on podem observar com a través de la
imaginació i la comunicació a través d’una conversa entre iguals, facilita
l’aprenentatge i ens convida a pensar i transmetre allò que creiem.
Per últim, fa
esment d’una aportació de Vygostki on ens parla sobre l’eina del llenguatge i
com experimentant i practicant es crea una mirada cultural dins l’aula.
Relació d’aspecte que ens sembli rellevant amb alguna assignatura o vida personal
Considero que
l’article és molt interessant, ja que de manera teòrica ens explica per què la
comunicació i la conversa han d’estar presents dins l’aula. Personalment
recordo que quan anava a l’escola, en aquell moment, l’assignatura de medi era
la més pràctica i on a través de projectes experimentàvem i formàvem les
nostres pròpies maquetes per presentar-les als companys. És interessant que
passat els anys, encara recordi aquest moment on col·lectivament estàvem
afavorint al nostre propi aprenentatge. Penso que és molt ric que entre tots i
totes explorem i cerquem respostes per a resoldre reptes.
Interrogants
que planteja i que formularíeu a l’autor
- Que creus que ha de tenir una aula per que fomenti la conversa i la comunicació entre els infants?
Paraules claus que seleccionaria del text
ESCOLTA, XARXES DE CONEIXEMENT, CONVERSA, CLIMA
v
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada