dissabte, 15 d’abril del 2023

LECTURA 1A HABITAR L’AULA QUAN LA COMUNICACIÓ ÉS ESSENCIAL

 

HABITAR L’AULA QUAN LA COMUNICACIÓ ÉS ESSENCIAL

L’article escrit per la Mercè Segarra, comença fent referència a que totes les persones tenim veu pròpia i hem de ser escoltades. En aquest cas, es centra en l’aula, com a espai de comunicació per desenvolupar capacitats. Els infants, més enllà de compartir espai, a l’aula experimenten vivències, intervencions i converses que fomentaran un clima de cultura molt enriquidor. És important que el mestre sigui conscient del paper de la comunicació per tal de construir noves idees sobre el que som i el que ens envolta.

El text ens narra tres vivències diferents per mostrar les diverses maneres d’adquirir aprenentatge a través de la comunicació. Amb la conversa estem afavorint al saber i a les emocions. L’article destaca la importància de la conversa dins l’aula i de la distribució de l’espai amb un clima que fomenti l’aprenentatge i enriqueixi als infants. Dissenyar propostes que fomentin la comunicació, el pensament d’idees, l’expressió de sentiments, etc.

Els mestres hem d’estar alerta de les preguntes, respostes i interrogants dels infants. L’article ens parla de la necessitat dels dubtes i com a través d’ell generem converses riques sobre nosaltres mateixos i els altres, al compartir-ho no només estem afavorint al aprenentatge individual sinó també al col·lectiu.

Ens presenta el cas en una aula de primària on han trobat una antiga caseta meteorològica i entre tots i totes han de resoldre els dubtes plantejats. Destacar que la veu de cada infant és necessari per a poder dur a terme el projecte. La mestre en aquest cas, acompanya i guia les converses de manera que siguin riques. El llenguatge ens permet crear xarxes de coneixement.

El text fa referència a la rellevància de presentar propostes diverses i on tots i totes ens puguem sentir reconeguts dins l’aula.  Les converses que es produeixen a l’aula són una font de coneixement mútua i dels altres. Per tant, aquestes converses són necessàries per tal que els infants construeixin pensaments propis que ajudin a formar la seva identitat pròpia.

L’article ens presenta una conversa d’alumnes sobre art on podem observar com a través de la imaginació i la comunicació a través d’una conversa entre iguals, facilita l’aprenentatge i ens convida a pensar i transmetre allò que creiem.

Per últim, fa esment d’una aportació de Vygostki on ens parla sobre l’eina del llenguatge i com experimentant i practicant es crea una mirada cultural dins l’aula.

Relació d’aspecte que ens sembli rellevant amb alguna assignatura o vida personal  

Considero que l’article és molt interessant, ja que de manera teòrica ens explica per què la comunicació i la conversa han d’estar presents dins l’aula. Personalment recordo que quan anava a l’escola, en aquell moment, l’assignatura de medi era la més pràctica i on a través de projectes experimentàvem i formàvem les nostres pròpies maquetes per presentar-les als companys. És interessant que passat els anys, encara recordi aquest moment on col·lectivament estàvem afavorint al nostre propi aprenentatge. Penso que és molt ric que entre tots i totes explorem i cerquem respostes per a resoldre reptes.

Interrogants que planteja i que formularíeu a l’autor

-        Que creus que ha de tenir una aula per que fomenti la conversa i la comunicació entre els infants?

Paraules claus que seleccionaria del text

ESCOLTA, XARXES DE CONEIXEMENT, CONVERSA, CLIMA


v

 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...