Breu resum de la lectura:
Aquest
article ens parla de la importància que tenen les habilitats comunicatives i
relacionals per la formació i execució de la labor dels mestres. Tot i això, remarca
com, desafortunadament, en la nostra societat aquestes no han sigut mai un
requisit previ ni tampoc objecte d’entrenament.
No
obstant això, és essencial que els docents siguin experts en comprendre la ment
dels altres i en fer-se comprendre per ells. En educació infantil, els mestres
ajuden als infants a observar, ordenar i relacionar els elements del món que
coneixen i dels fets que succeeixen en ell. Tot això, ho fan mentre els
ofereixen l'instrument que els permetrà anomenar i representar-se el món,
pensar-se a si mateixos i relacionar-se amb els altres: La llengua. Per fer-ho
bé, cal que els mestres s'interessin pels infants. Un aspecte central d'aquesta
relació comunicativa és que els docents escoltin el que els infants diuen,
seguir les seves argumentacions per descobrir com construeixen el seu
pensament. Això, portarà a replantejar-se la millor manera d'adequar els plans
educatius, les maneres de fer, al que aquests senyals indiquen. Per poder-ho
fer, no cal tenir cap do especial, ja que les habilitats comunicatives es poden
entrenar, aprendre i millorar. I cal fer-ho, perquè la seva importància és
central, ja que el desenvolupament del llenguatge sempre va lligat amb el
desenvolupament cognitiu. El fet d'aprendre a pensar i aprendre a parlar tenen
una relació molt estreta. Per als infants, la parla amb els adults (juntament
amb l'escriptura) és la font principal d'aprenentatge. D'aquesta manera, els
infants no només aprenen les paraules, sinó que també aprenen com dir-les, quan
i des de quin punt de vista. Totes aquestes transformacions tenen lloc en les
seves ments gràcies a la pràctica de diàleg a través del qual aconsegueixen un
desenvolupament intel·lectual i lingüístic.
Finalment,
ens ha de quedar clar que aprendre a comunicar-se bé amb els infants requereix
escoltar-los i ajustar el comportament a les seves necessitats. Per tant, per
aquells que tenen com a labor educar, el desenvolupament de les pròpies
habilitats comunicatives forma una part essencial del seu creixement professional.
Pregunta a l’autora:
L’autora
diu que: “Sin duda, las habilitades comunicatives
-también las de maestros y maestras- pueden entrenarse, aprenderse, y mejorarse...”
(Ruiz-Bikandi, 2009, p. 16). Amb relació a aquesta
afirmació, la meva pregunta seria: Com ho podem fer? És a dir, com es poden
entrenar, aprendre o millorar les habilitats comunicatives?
Comentari personal:
Personalment,
aquest article m'ha semblat molt interessant perquè dona la importància que es
mereixen les habilitats comunicatives dintre del món de l'educació. Des de la
meva experiència, aquestes mai han estat massa presents en les aules que jo he
estat com alumne. Per això, com a futura mestra m'agradaria que l'experiència
que tinguin els meus alumnes sigui diferent de la que vaig tenir jo. Perquè
sigui possible, penso que és necessari que ens ensenyin i ens demostrin com són
d'importants les habilitats comunicatives, tal com ens mostra aquest article.
D'aquesta manera, ens podrem conscienciar i disposarem d'eines per poder-ho
aplicar a l'aula i que així, els nostres alumnes surtin beneficiats.
Paraules clau:
- Habilitats comunicatives
- Llengua
- Relació comunicativa
- Desenvolupament cognitiu
- Aprenentatge
- Creixement professional
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada