- Síntesi de la lectura:
A Finlàndia l’educació té un gran prestigi social i es requereix passar una prova de comunicació per poder ser docent. Es consideren que per poder fer aquesta professió es necessita tenir una alta capacitat comunicativa i relacional amb els infants per poder arribar al seu món interior i treure el millor d’ells.
De la mà dels docents els infants es desenvolupen i adquireixen totes aquelles habilitats socials, cognitives i relacionals que necessiten per esdevenir persones capaces, autònomes i segures en el futur. És per aquest motiu, que el rol del docent és escoltar als infants per poder interpretar i comprendre la seva ment. Sent pacients i observadors poden descobrir com pensen, conèixer-los profundament, acompanyar-los i estar atents per ajudar-los a entendre’s millor a ells mateixos i el món que els envolta.
La millor manera que tenen per acostar-se al seu “jo” és interactuant-hi, escoltant les seves opinions, animant-los a expressar el que pensen i dialogant amb ells. A més a més, parlant veuen que hi ha diferents punts de vista, perspectives, opinions i realitats a la seva. Sense saber-ho augmenten el seu repertori lingüístic i aprenen a comunicar-se millor guanyant autonomia i confiança en ells mateixos.
Debatent els alumnes aprenen a base d’assaig i error, provant d’explicar les seves idees i amb el suport i aportacions dels companys i el docent reflexionen més el que estan dient, el que volen dir i la millor manera d’expressar-ho. És gràcies a tot aquest procés i treball diari que es desenvolupen més cognitivament i lingüísticament.
- Reflexió conjunta del seminari : Vam arribar a la conclusió que si no hi ha experiència no es pot aprendre la llengua ni aprendre a comunicar-nos (llengua oral). Parlant, és com els infants interioritzen millor els aprenentatges i aprenen a ordenar les seves idees.
- Pregunta per l’autor:
Sent conscients del paper fonamental que té la comunicació en l’educació, i sabent que ens queda un llarg camí per arribar a l’objectiu de tenir una educació de qualitat com la que tenen a Finlàndia, m’ha sorgit una inquietud que m’agradaria conèixer-ne la resposta:
Quins ajuts tenen els docents per poder treballar aquesta capacitat i fer millor la seva feina? Hi ha algun tipus de formació on se’ls ofereixin eines i recursos per poder desenvolupar les habilitats comunicatives?
- Comentari personal:
Des de sempre he sigut una persona amb les idees molt clares, poc conformista i amb ganes de mostrar el meu món interior a la gent que m’envolta. Tot i això, amb els anys, em vaig anar tancant amb mi mateixa per la por a ser jutjada i rebutjada pels altres. De mica en mica, ha sorgit una part en mi que em frena i no em deixa acabar d’obrir-me i expressar-me amb els altres i em fa ser més tímida i vergonyosa a l’hora de parlar en públic. És una cosa que m’agradaria canviar i millorar per no patir en fer exposicions orals o quan algun professor ens fa preguntes a l’aula, però em falten eines, temps i recursos per treballar-ho profundament i superar les meves pors que em perjudiquen.
Encara que sembli estrany, amb els infants em passa tot el contrari, no sé si és per la seva mirada, la seva innocència o la seva puresa que em transmeten una pau, tranquil·litat i llibertat que em permet deixar-me anar i ser jo al 100% sense preocupacions ni prejudicis. I, això m’encanta i m’omple per dins. Amb ells sento que puc ser jo mateixa, interactuar amb ells, fer “tonteries”, explicar-los històries, ensenyar-los la vida i el món que els envolta veient-los créixer al meu costat que és un autèntic privilegi.
Des del meu parer, els infants són sincers, transparents, no saben amagar el que pensen i senten i això és el que més em fascina del seu ser i quan estic amb ells em transporto al seu petit immens món i em fan ser millor tant personalment com professionalment.
Soc conscient que em queda un llarg camí ple d’aprenentatges i que si vull ser una bona educadora, hauré d’esforçar-me per superar-me i treballar per millorar les meves habilitats i capacitats comunicatives per poder oferir-los el millor de mi a tots ells i a les seves famílies.
- Paraules claus de la lectura:
- Pensament.
- Comunicació.
- Interacció verbal.
- Construcció del coneixement.
- Desenvolupament cognitiu.
- Imatge que representa el text:
- Comunicación, R. (s. f.). QUINTA REUNIÓN DE LA MESA NEGOCIADORA DEL CONVENIO DE EDUCACIÓN INFANTIL (27 DE ENERO 2023). FSIE NACIONAL - Federación de Sindicatos Independientes de Enseñanza. https://www.fsie.es/infantil/informacion-infantil/3127-quinta-reunion-de-la-mesa-negociadora-del-convenio-de-educacion-infantil-27-de-enero-2023
- Enllaç a una pàgina interessant que tracta el mateix tema:
- Penas, R. (2022). Cómo mejorar habilidades de comunicación. Somos Estupendas. https://somosestupendas.com/como-mejorar-habilidades-de-comunicacion/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada