dijous, 20 d’abril del 2023

LECTURA 1A- Habitar l'aula quan la comunicació és essencial

 - Breu resum de la lectura

Aquesta lectura parla de la rellevància que pren l’aula com a espai d’intercanvi de coneixements mitjançant la comunicació. Posa diversos exemples en què els mateixos infants, en cada context i situació (a vegades quotidians, altres forçats) es fan preguntes i, els uns amb els altres, parlen sobre el que coneix cadascú fins que arriben a una resposta consensuada per tots i totes. 

Al primer exemple, parlen sobre un pluviòmetre que han construït, abans de posar-lo a prova parlen de les seves hipòtesis sobre què passarà i, un cop ja li han donat ús, comenten allò que observen de manera conjunta arribant a una conclusió amb les aportacions de tots els infants. 

Coses semblants passen amb l’anàlisi que fan sobre un retrat. I amb l’últim exemple, en què parlen sobre la cuina de l’escola, cada infant acaba fent aportacions d’allò que coneixen de la cuina de casa seva, fent explicacions i parlant sobre anècdotes.

Per tant, la lectura posa en relleu que els infants poden aprendre de la interacció amb els altres, perquè cadascú pot aportar allò que sap sobre el tema per arribar a una resposta real i vàlida. Són els mateixos infants que es fan preguntes, sobre allò que volen aprendre i, doncs, tenen motivació per conèixer. Parla també sobre la importància que cada infant se senti còmode dins el grup per poder fer aportacions i parlar sobre la seva realitat, tot i que sigui diferent de la dels altres, ja que totes són importants per a l’aprenentatge conjunt. 

Aquestes situacions poden ser planificades o no, perquè poden sorgir preguntes que es formulen els infants dins la quotidianitat, o bé pot ser la mestra que els estimula perquè sorgeixin aquests dubtes i vulguin resoldre’ls.


- Alguns interrogants que planteja i que formularieu a l’autor

De quina manera es pot aconseguir un ambient òptim perquè tots els infants se sentin part del grup i vulguin formar part de les converses sense pors?


- Comentari personal

M’ha semblat molt interessant poder veure de manera exemplificada com els infants van construint els seus propis aprenentatges gràcies a la interacció i les aportacions de la resta de companys i companyes.


Crec que aquesta manera d’aprendre, en què els propis infants fan per resoldre dubtes que els sorgeixen, és molt significativa per a ells. Ja que han de passar pel procés d’adquisició a partir de la seva participació amb la resta dels infants.


https://www.freepik.es/vector-gratis/nino-haciendo-preguntas-sobre-trabajo-escolar_4955121.htm

- Paraules clau: 
Conversa, preguntes i compartir

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...