dilluns, 17 d’abril del 2023

LECTURA 1A - HABITAR L’AULA QUAN LA COMUNICACIÓ ÉS ESSENCIAL


Enllaç

 1. Breu resum de la lectura

A la lectura es parla sobre la importància del llenguatge per crear una cultura compartida i construir idees de manera conjunta i global. Per tal de visibilitzar aquest fet a la pràctica, es proporcionen els diàlegs de tres experiències diferents que pretenen mostrar les diverses maneres de conreu comunicatiu, és a dir, el conreu del saber i el de la mirada.

D'una banda, per mostrar el conreu del saber, es fa.a partir d'una conversa on es crea un coneixement compartit a partir de les opinions dels i les alumnes. Demostra que a l'aula es crea una gran diversitat de preguntes que condueixen a la creació de coneixement grupal a partir de l'ús del llenguatge. És per això que N. Mercer defineix el llenguatge com a "instrument per acomplir una activitat intel·lectual comú". En aquest cas, es veu que el o la docent adopta un paper mediador, sent el guia i l'acompanyant al llarg de la conversa.

D'altra banda, per exposar el conreu de les emocions, es fa a partir de les altres dues intervencions. Es pot concloure que per avançar com a persones, sigui individualment o de manera grupal, és important que s'estableixin certes regles que permetin fer aquest camí. És per això que cal veure la conversa com a una eina capaç de provocar respecte entre els participants i un augment de bagatge cultural. A més a més, cal destacar que és molt rellevant que els infants tinguin l'oportunitat de poder observar com usen els experts el llenguatge, per poder fer-ho ells també.

És per aquests motius que la lectura planteja que el repte educatiu que proposa que l'aula ha d'esdevenir un espai de comunicació que permetin a la paraula i a les persones donar sentit al món que ens envolta.

2. Alguns interrogants que planteja i que formularíeu a l'autor

Quines estratègies es poden emprar quan una conversa queda finalitzada, però no s'han abordat els temes que s'haurien d'haver abordat, o bé quan els infants no participen i, per tant, no creen aquesta conversa per a la posada en comú?

3. Comentari personal

Després d'haver fet una lectura i anàlisi del text, puc afirmar que aquest m'ha semblat interessant perquè considero que el fet d'haver posat exemples pràctics que succeeixen a aules reals, dona visibilitat al que podrem veure en un futur. Planteja les situacions i ens dona eines per saber identificar els aspectes rellevants quan succeeixin situacions semblants a les aules.

Tot i això, considero que hauria estat un bon punt a favor que des de l'article es proporcionessin estratègies més detallades i pautades per poder crear les situacions si l'alumnat no es troba receptiu o participatiu.

Finalment, vull destacar que m'ha sorprès el fet que quan jo era alumna, no es donava gaire importància a les converses entre iguals, a l'intercanvi d'opinions i perspectives i a la comunicació més espontanis i, en canvi, després de llegir el text em fa replantejar si aquest fet era apropiat. Veient l'article, arribo a entendre el canvi que s'està donant a terme amb les noves metodologies emprades, per tal de donar més reconeixement a la importància de compartir informació conjunta i opinions per tal de donar suport de manera col·lectiva.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...