A l'escola es reuneixen persones de diferents orígens i amb diferents objectius, creant un microcosmos complex amb vides i visions del món i de l'educació molt divergents. La capacitat dels mestres que són experts en fomentar les interaccions socials i la comunicació efectiva per teixir una comunitat amb aquests materials, nodrir-la i fer que fructifiqui és crucial. Algunes de les qualitats dels educadors efectius inclouen les mateixes habilitats. És fonamental comptar amb ells com a recurs tant a l'hora de preparar adequadament les pròximes generacions de professionals com a l'hora de maximitzar el treball dels que ja estan a les aules.
La professió docent gaudeix d'un alt nivell social a
Finlàndia. Qui s'han compromès amb aquest sistema educatiu coincideixen en
destacar la importància d'escollir els futurs docents, un procés de selecció en
el qual la capacitat comunicativa dels aspirants cobra protagonisme.
L'oportunitat de començar els seus estudis només està disponible per a qui
aprovi una prova de comunicació d'eliminació, en la qual un dels components més
crucials és que el sol·licitant demostri que té una comprensió sòlida de com
desenvolupar-se amb els nens.
Desafortunadament, entre nosaltres i ara, les habilitats
interpersonals i de comunicació no han estat un requisit ni l'enfocament de la
formació especialitzada en la preparació de docents. No obstant això, és
evident per a qualsevol que estigui familiaritzat amb l'escola que aquestes
facultats sempre han estat un actiu molt valuós.
Com acompanyem els nens des que deixen el pit de la seva
mare fins que comencen a caminar sense agafar-se a la seva falda, la tasca
docent és fonamental. Els ajudem a observar, organitzar i relacionar els
components del món amb els quals estan familiaritzats i els esdeveniments que
tenen lloc durant aquest temps. A més, els instruïm sobre com comprendre i
acceptar els principis morals fonamentals que regeixen aquest món encara petit.
Al mateix temps, els proporcionem la potent eina del llenguatge, que els
permetrà nomenar i representar el món, reflexionar sobre si mateixos i
interactuar amb els altres. El nostre objectiu és que creixin en la seva
capacitat per fer front als diversos desafiaments socials, emocionals i
cognitius que la realitat de la vida els presenta des d'una edat molt
primerenca.
Interessar-se pel nen o la nena és posar-lo en el centre, el
que implica usar-lo com a punt de referència per comprendre qui és i actuar
d'acord amb la seva personalitat, pensaments, desitjos i percepcions. Això
significa, en primer lloc, que hem de mirar-lo a ell i a cada un d'ells,
prestar atenció a les seves reaccions i observar.
Personalment, una pregunta que li faria a l’autor seria
sobre quina és la seva opinió sobre la importància de les habilitats
interpersonals i de comunicació en la formació del professorat, i si aquestes
habilitats haurien de ser un requisit.
Estic molt d’acord amb els comentaris sobre les habilitats interpersonals de l’autor, i per això penso que és un article molt encertat.
Il·lustració 1. https://ebapenobert.caib.es/pluginfile.php/6069/mod_label/intro/social-media-5481633_640.jpg
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada