Per començar amb l’article, podem dir que ens
trobem amb una aula de quart en la que es treballarà la meteorologia arran
d’una caseta descoberta a la terrassa de l’escola. La mestra ajuda als infants a anar fent un
camí per anar fent un camí per buscar les respostes relacionades amb el
tema. Es mostra la diferencia entre uns
recipients per recollir l’aigua de la pluja i com es fa la comparativa. Es
també molt important ser conscients de que en major o menor mesura estem fent
que els infants es relacionin i desenvolupin la seva capacitat del llenguatge,
i que hem de poder oferir eines i estratègies per potenciar aquesta comunicació
entre els alumnes. Poder expressar-se de manera lliure i clara es un dels
factors que pot marcar la diferencia entre una persona i una altre, per això s’ha
de deixar sempre un espai per poder conversar i poder explicar vivències, per
així poder crear més ganes d’aprendre entre els infants i potenciar aquesta
curiositat lingüística que es molt possible que es retro alimenti dintre de
l’aula.
Amb el segon cas ens trobem amb un grup
d’infants de P3. A aquesta classe hi ha un personatge que es diu Oriol i va
portant sorpreses a l’aula, que fa que els infants expliquin vivències,
potenciant així la seva capacitat comunicativa mentre es relacionen. Aquest
personatge serveix com a fil conductor per apropar-se al context que viuen els
alumnes, normalment a casa i a l’escola. Al text es cita a una persona que basa
la seva teoria en les relacions personals com a vehicle d’aprenentatge, aquesta
es Vygotsky. La seva teoria es un exemple que ens confirma que a mesura que
anem establint relacions, la qual cosa ens fa fer ús del llenguatge, anem
aprenent. La socialització també ens ajuda a afavorir aquestes situacions de
conversa on posem en pràctica el nostre llenguatge i es l’escola un dels
principals eixos de socialització, on pràcticament establim les nostres
primeres relacions d’amistat i on farem gran part de la nostre vida, per això
es molt important destacar que els mestres hem de ser conscients del poder de
decisions que tenim.
Una de les preguntes que faria a l’autora de
l’article es; com va incidir en la teva trajectòria professional adonar-te de
la importància del llenguatge en els infants, que creus que vas canviar?
-Relació
-Espai
-Socialització
-Converses
M’ha cridat l’atenció la següent frase extreta
de l’article: “Les converses que es puguin produir a l’aula, ja siguin
espontànies o provocades constitueixen una font de coneixença mútua”. Penso que aquesta frase engloba molt bé el
que significa educar en general, es el deixar fer als infants, crear espais
segurs on ells puguin desenvolupar-se de manera òptima. Així no s’incideix en
les seves decisions ja que seran ells en un futur qui les hagin de prendre, per
això em sembla una bona estratègia acostumar als infants a ser independents des
de petits. També destacar la importància de relacionar als infants entre ells i
saber com fer-ho i en quin moment, ja que com s’esmenta a la cita, pot ser una
font de coneixença mútua però hem de saber escollir els moments on actuem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada