dimarts, 18 d’abril del 2023

LECTURA 1D


EL DIÀLEG A L’AULA DES DE LA PERSPECTIVA SOCIOCULTURAL

Les nocions de bastida i parla exploratòria


Font:

Fontich, X. (2011). El diàleg a l’aula des de la perspectiva sociocultural. Les nocions de bastida i parla exploratòria. Articles de didàctica de la llengua i de la literatura, 54, 68-75.

Breu resum:

L'article explora la perspectiva sociocultural del diàleg a l'aula, enfocant-se en els conceptes de la "bastida" i la "parla exploratòria". La “bastida” es refereix a la construcció conjunta de coneixement a través del diàleg, mentre que la “parla exploratòria” s'enfoca en el llenguatge d'ús per a explorar i desenvolupar noves idees.

La teoria sociocultural suggereix que l'aprenentatge es produeix a través de la interacció social i el diàleg és un eix privilegiat de l'aprenentatge, on el paper del mestre és guiar a l'estudiant cap a l'autonomia a través d'estratègies de "bastida".

A més, també discuteix la importància de fomentar un diàleg constructiu i respectuós a l'aula per a promoure un aprenentatge significatiu i un clima d'inclusió i participació.. L'autor suggereix que els mestres han de ser més explícits sobre les regles del diàleg exploratori i evitar rituals restrictius que limitin la participació dels estudiants.

Alguns interrogants que planteja i que formularíeu a l’autor:

Després de llegir la lectura, algunes preguntes que formularia a l’autor són:

·       Creus que el diàleg constructiu a l’aula pot tenir un impacte positiu en la societat en general? Si és així, com?

·       Com creus que els educadors poden reconduir situacions en les quals els estudiants poden tenir opinions divergents o conflictives durant el diàleg a l’aula?

Comentari personal:

L'article és interessant perquè ofereix una perspectiva innovadora i valuosa sobre el diàleg a l'aula i el seu impacte en l'aprenentatge dels estudiants. A més, es presenten dos conceptes clau, la "bastida" i la "parla exploratòria", que poden ajudar els educadors i educadores a fomentar un diàleg més productiu i significatiu a l'aula. En general, aquest article ofereix una guia pràctica per a millorar la qualitat del diàleg a l'aula i transformar l'experiència d'aprenentatge dels estudiants, la qual ens pot enriquir molt a nosaltres com a futures educadores.

Des del meu punt de vista, trobo essencial que es creïn aquests conceptes clau, tant dins com fora de l’aula, pel fet que des de la meva experiència com a monitora de menjador i mestre en una escola bressol, he pogut veure com a partir del diàleg, els infants son capaços d’entendre i analitzar millor les coses, a més d’enriquir el seu desenvolupament.

Paraules clau:

-          Teoria sociocultural.

-          Bastida.

-          Parla exploratòria.

-          Diàleg constructiu.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...