dilluns, 17 d’abril del 2023

LECTURA 1B - CONVERSAR AMB ELS NENS

1.       Breu síntesi de la lectura.

En aquest text de l’autor Uri Ruiz Bikandi publicat a la revista “Aula de Infantil”, es parla especialment sobre l’important paper que tenen els mestres en el procés de desenvolupament i aprenentatge del llenguatge dels alumnes. L’escola és com un micromón on conviuen infants amb vides i formes de ser, fer i pensar molt diferents entre ells. Per aquest motiu, fer créixer aquesta comunitat comptant amb tots els membres que la componen és essencial i possible, gràcies especialment a les habilitats relacionals i de comunicació social dels docents, ja que, contribuiran en la preparació de les pròximes generacions.

L’actuació i l’escolta dels mestres implica conèixer individualment a cadascun dels infants per així, poder entendre, observar i interpretar què és allò que necessiten. Tanmateix, el fet de conversar un infant amb un adult (en aquest cas el docent), és molt enriquidor per a ells. Tal com apunta la lectura, un aspecte molt important és que “els adults parlen de diferent forma, opinen diferent sobre alguns assumptes davant dels nens, el que els indica a què hi ha formes diferents de veure les coses, de parlar d’elles”; així doncs, aquest diàleg del qual parlem afavoreix els seus aprenentatges, coneixements, ampliació de vocabulari, pensaments, llenguatge, adequació als contextos, etc. En definitiva, es mostra com la parla i la conversa permet que els alumnes rebin informació cultural de diverses perspectives que, juntament amb la interpretació, s’afavoreix l’enteniment i captació d’aquest missatge que s’està intentant transmetre.

En aquest sentit, també es dóna molta importància a la llengua, atès que és l’instrument que permet als infants relacionar-se amb els altres, permetent-los així ser els protagonistes del seu propi aprenentatge i afrontar les diferents situacions que se’ls presenten. Així doncs, es pot veure com el desenvolupament d’aquest llenguatge està estretament unit al desenvolupament cognitiu perquè ajuda a aprendre, a pensar i a parlar.

 

2.       Comentari personal.

M’ha semblat interessant d’aquest text la importància que es dóna a la comunicació i a la interacció dels infants, ja que, efectivament és una gran font d’aprenentatge que els proporciona i ofereix no només socialitzar amb els altres, sinó aprendre les característiques i contextos en què es pot donar aquest diàleg. Entès com una forma d’adquirir nous conceptes i coneixements gràcies a la conversa amb la resta de persones, hem pogut veure que especialment enriqueix molt la parla amb els adults, atès que ajuden a ampliar i adaptar el vocabulari.

Tanmateix, hi havia un fragment a la lectura en què es destacava el gran prestigi social que té la professió dels mestres a Finlàndia, on fan especial èmfasi amb el desenvolupament de les habilitats educatives dels docents. Així doncs, és important que es reconegui la gran labor que tenen els educadors i educadores perquè de cada petit detall fan que l’infant pugui aprendre. Així doncs, els infants han de ser els protagonistes del seu propi aprenentatge, mitjançant aquestes interaccions i altres propostes metodològiques que els permetin experimentar, conèixer i descobrir el món que els envolta.

 

3.       Pregunta que faria a l’autor del text.

Penses que la conversa és la millor forma d’aprenentatge per als infants?

 

4.       5 paraules clau que selecciono com a termes importants.

Comprensió, comunicació, diàleg, llenguatge i convivència.

 

https://web.ua.es/es/cau/aulas-de-conversacion.html


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...