divendres, 14 d’abril del 2023

LECTURA 1B Ruiz - Bikandi, C. (2009) Conversar con los niños, Aula de infantil, 51, 15-19

 

1.       1. RESUM DE LA LECTURA

Entre totes les habilitats que un docent hauria de tenir per ser un professional de l’educació, una de les més importants és la comunicació. Aquesta habilitat ens permet comprendre’ls i ajudar-los a observar tot allò que els envolta a través de la llengua. El nostre objectiu és que el dia de demà puguin afrontar les dificultats amb autonomia. Per això, hem de ser realment conscients de la importància de la nostra feina i que és l’infant el centre de l’aprenentatge. Només a través de l’observació i la comprensió podrem arribar a entendre les seves necessitats.

Comunicar-se correctament és també saber amb qui estàs parlant i adaptar-se a la perspectiva de qui t’escolta. Aquesta perspectiva que acollim a l’hora de comunicar-nos amb els infants és pròpia d’un bon ensenyament.

El llenguatge també està molt arrelat a la cultura; els adults transmeten molta informació a través de la parla des de ben petits. A partir dels nous mesos ja poden començar a comprendre quan l’estan parlant i, més tard, començaran a entendre les intencions de l’adult. Tot aquest procés és molt lent, però amb l’ajuda de l’adult i les converses que s’estableixen denominant coses o escoltant les paraules en diferents contextos, els permet veure les coses des de diferents punts de vista.

En definitiva, els que ens dediquem a l’educació, desenvolupar les nostres capacitats comunicatives és una part essencial del nostre creixement professional a partir de la nostra interacció amb els infants.

2.      2.  INTERROGANTS PER L’AUTOR

Veient el gran pes que té la comunicació en el nostre dia a dia com a docents, està prou reforçada en la formació que reben mestres o s’hauria de treballar més?

Encara que és un habilitat que es pot anar treballant, té un component innat aquesta facilitat de comunicació amb els infants?

3.       3. COMENTARI PERSONAL

Des de la meva experiència amb infants la comunicació, tal com l’article fa referència, és una habilitat molt important que hem de tenir present per ser bons docents. Un cop estàs a l’aula t’adones del gran pes que tenen les teves paraules i el gran reforç que pot ser per ells el fet de poder ajudar-los a construir coneixements. Personalment, sempre he tingut molta cura amb la meva expressió oral davant dels infants, perquè com ja sabem, són petites esponges que agafen tot allò que escolten. Per ells som els seus models i imitaran les nostres expressions i paraules. A més, com la lectura explica, no només es tracta de parlar, sinó de comprendre i adaptar-se al context dels més petits que estan plena etapa de desenvolupament de la parla. M’he trobat dient expressions sense tenir la comprensió dels infants i he tingut que recular perquè aquells infants puguin entendre allò que els explicava. La nostra formació en comunicació és escassa i hi ha recursos que s’aprenen i es porten a terme amb el dia a dia a l’aula, per això considero que és important l’experiència i el contacte amb els infants per poder desenvolupar professionalment l’habilitat de comunicar-se amb ells.

4.      4.  PARAULES CLAU

  • Comunicació
  • Habilitat
  • Expressió oral
  • Coneixements

5.      5.  IMATGE

https://redsocial.rededuca.net/comunicacion-eficaz-aula




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...