El diàleg a l'aula des de la perspectiva sociocultural |
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjrXD1cpwhVmBZkr9yprdzKicj3DECIhrUs8zS6UUydkCXQnmRVn69Ch8DEd9vsqEj7qQyy-82Oq9FYvv8WnR5gYmi_8Ys55U4uetDpTYU-ql-YcVINtYM8hcSdraiMzvVow656BYqxLgw_/s1600/640232213687edf16a0de6b85ae31790.png |
- BREU RESUM DE LA LECTURA
L'article, el diàleg a l'aula des de la perspectiva sociocultural escrit per Xavier Fontich explica els trets generals de dues nocions desenvolupades pels estudis socioculturals, "la bastida" i "la parla exploratòria".
En l'àmbit educatiu, explica que el llenguatge s'ha d'entendre com un signe mediador entre instruments psicològics i símbols convencionals, i que cal veure l'alumnat com un agent actiu que aprèn a partir de la interacció amb altres persones per donar-li importància a la col·laboració.En l'àmbit social, s'entén l'aprenentatge com un procés socialitzador, i l'educació com un procés de comunicació en el desenvolupament de contextos mentals, segons la teoria del ZDP de Vigotski. Ell destaca que la interacció entre infant i adult s'hi estableix una bastida que possibilita el desenvolupament: oferint suport i retirant-lo progressivament. En el marc escolar aquesta metàfora ajuda a entendre l'ajut que l'instructor proporciona a l'aprenent.
Pel que respecta a la parla exploratòria, diàlegs que fomenten les discussions per resoldre-ho a través de la parla i la col·laboració, destaca la importància de promoure-la segons 4 punts, i remarca que per dur-la a terme els mestres han d'establir quines són les regles bàsiques que cal seguir, i oferir espais on es reflexioni de la qualitat de la seva parla.
En una perspectiva sociocultural s'ha de tenir en compte les especificitats del marc escolar, pels diversos estadis de coneixement en els que es troben els alumnes dins d'una aula, veient d'aquesta forma la necessitat de redimensionar la perspectiva sociocultural amb relació al context educatiu, d'aquesta manera poder fomentar el llenguatge tal com toca.
- ALGUNES PREGUNTES
Pel que fa a la parla exploratòria, a partir de quina edat es podria iniciar? Com la bastida pot ajudar a infants que tinguin més dificultats en el desenvolupament del llenguatge oral?
- COMENTARI PERSONAL
Un altre aspecte que vull destacar, és el fet de que amb aquest article m’he adonat dels canvis que és van produint a l’educació, cada vegada centrant-nos més en els infants que en la pròpia tasca d’aprendre. Personalment m’agrada veure com és vol tenir més cura dels infants, i buscar alternatives que els serveixin per aprendre d’una forma més global i col·laborativa.
- PARAULES CLAU
Llenguatge oral
Bastides
Parla exploratòria
Diàleg
Rol docent
Mireia Ribas
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada