dilluns, 17 d’abril del 2023

Lectura 1B. Conversar con los niños

 Lectura 1B. Conversar con los niños


Font:https://www.unicef.org/es/crianza/como-comunicarte-manera-efectiva-hijos-pequenos 


Breu síntesi de la lectura

Aquesta lectura parla sobre la importància de, com a docents, tenir habilitats de relació i comunicació social per poder establir converses beneficioses pels infants a l’escola i ajudar-los a desenvolupar-se com a persones. 


El text ens indica que els docents hauriem de ser experts en comprendre la ment dels altres per poder-nos fer comprendre pels infants. És a dir, hem de posar-nos a la seva pell per identificar què és allò que entenen o poden entendre i què no, quina és la seva zona de desenvolupament proper. 


Per poder-nos implicar al màxim en el procés d’ensenyament aprenentatge, els docents hem de tenir responsabilitat i amor pedagògic, ens han d’interessar els nens i nenes i el seu futur per tal que, de mica en mica, puguin afrontar sols les dificultats socials, emocionals i cognitives que la vida els presenta, des de ben petits.


A l’escola, es porten a terme moltes converses de diversos registres i de tipus ben diverses; en les converses entre infants, hem de procurar entendre’ls (qui són, què pensen, què volen i com interpreten) i actuar en conseqüència. Per poder conèixer-los, hem d’observar-los, escoltar-los, seguir el seu fil comunicatiu i argumentatiu per arribar a entendre com construeixen el seu pensament. Els hem d’escoltar per entendre en quin nivell cognitiu es troben, ja que el desenvolupament del llenguatge apareix en relació amb el desenvolupament cognitiu dels infants. 


En relació amb aquestes converses entre alumnes, a la lectura 1D se li dona molta importància a la conversa exploratòria, en la qual els infants poden expressar els seus arguments, pensaments i emocions, ja que aquesta ajuda a que es puguin desenvolupar i aprendre els una dels altres. Per tal que l'alumnat tingui la oportunitat de tenir aquestes converses, a la lectura 1A es destaca la rellevància de crear espais adequats i propostes que fomentin la comunicació entre els alumnes i experimentar diferents converses.


S’ha observat que, als nou mesos, els nens i nenes poden començar a participar en converses a través de les mirades, els gestos facials i algunes onomatopeies. D’aquesta manera, comencen a establir contacte amb els adults i les seves maneres de pensar i veure el món. Així mateix, quan aprenen a parlar, els infants no només aprenen informació cultural, sinó que, intentant conèixer les intencions dels adults, també aprenen a adoptar diferents perspectives, a categoritzar i a fer servir formes simbòliques rellevants en la seva cultura.


Al parlar amb els infant o davant d’ells, els adults ajudem a establir categories als objectes. Els infants ho van aprenent a mesura que negocien aquest significat amb els que dominen la llengua. Gràcies a la pràctica del diàleg, van millorant el seu vocabulari i entenen les frases metafòriques i, a mesura que va desenvolupant el seu vocabulari, també millora la seva autonomia.


En conclusió, el llenguatge ens ajuda a ordenar i reordenar el món i, com a docents, hem d’aprendre a comunicar-nos bé amb els infants, a escoltar-los i ajustar el propi comportament a les seves necessitats de comprensió i de discurs, així com a desenvolupar les capacitats i habilitats comunicatives pròpies.


Relació amb la meva vida personal

Des de la meva experiència personal, considero que és molt important fomentar l’ús del llenguatge en els adults, sobretot a la primera infància, per tal que els infants puguin adquirir vocabulari i entendre millor el món que els envolta. 


Aquest curs he fet les pràctiques a una escola bressol i vaig estar a la classe dels lactants amb uns infants que estaven començant a conèixer el seu entorn, s’intentaven expressar mitjançants senyals i gestos i aprenien coses noves constantment.


La seva tutora, sempre els posava música, els cantava cançons, els parlava i els acompanyava en tots els seus actes a través del llenguatge. Des d’aquell moment, vaig entendre la importància de parlar davant els infants, de posar-los música i de la relació entre el desenvolupament del llenguatge i el cognitiu. 


Pregunta per conèixer més sobre el text

Com podem millorar la nostra forma d’observar als infants?


Paraules clau

  1. Llenguatge

  2. Comunicació

  3. Construcció del coneixement

  4. Expressió oral

  5. Observació

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...