LECTURA 1C
-
Síntesi de la lectura.
Selecció de 3-5 paraules clau que seleccionaria en relació amb el text.
Quan a la dècada de 1970 els programes d'ensenyament de la llengua al nostre país i en altres països propers van destacar la importància d'atendre les quatre habilitats comunicatives, s'oposaven a un ensenyament lliure, enfocat principalment a la llengua escrita i als usos normatius que aquesta exigeix, i reclamaven un ensenyament de la llengua que atengués no només els fins llavors oblidats usos de la llengua oral, sinó també usos escrits no contemplats en l'entorn escolar. Aquesta orientació de les programacions s'ha vist reforçada per les investigacions més importants sobre la llengua, entesa fonamentalment com a instrument de comunicació humana i també en els estudis i les orientacions teòriques de psicologia i didàctica de la llengua que han aprofundit, en major o menor mesura. És evident que les diferents activitats d'ensenyament i aprenentatge de la llengua prenen com a punt de partida i com a focus alguna que serà el punt d'articulació de les altres.
A la classe de
llengua, les habilitats verbals orals, com les escrites, encara que potser de
manera més evident, són alhora, i de forma en general indissociable, instrument
i objecte d'aprenentatge. Quan les nenes i els nens arriben a l'escola entren
en contacte amb usos orals propis d'un context nou, diferent del familiar, que
exigeix l'ús d'un llenguatge més explícit perquè els interlocutors no
comparteixen els mateixos coneixements.
Així, doncs, les
diverses situacions en què es desenvolupa l'activitat escolar constitueixen en
si mateixes situacions de possible aprenentatge d'usos de la llengua, dels
gèneres discursius a què han donat lloc. Els usos orals, però, poden ser també
objecte d'ensenyament, i els objectius i els continguts, ser explícits per als
aprenents, de manera que siguin conscients del que aprenen.
Finalment, convé
insistir que l'ús del llenguatge oral té dues facetes de parlar i escoltar.
Escoltar implica comprendre, interpretar el que es vehicula a través de la
paraula oral. Comprendre allò que es transmet a través del monòleg oral és
imprescindible per a l'èxit escolar. Les investigacions sobre la presa d'apunts
ofereixen indicis dels problemes que alguns estudiants tenen en la comprensió
de l'organització de les exposicions orals a classe.
Un intent de
classificació dels usos del llenguatge oral a l'escola ensopega amb el fet que la llengua oral impregna
tota la nostra vida, forma part de la nostra manera d'estar al món i,
per tant, d'estar a l'escola. A més d'això, les consideracions anteriors no
permeten enfocar l'aprenentatge de la llengua oral a l'escola com el
desenvolupament d'una habilitat
aïllada de les altres. Malgrat tot, ens atrevim a enfocar els usos i les
funcions de la llengua oral a partir de quatre punts de vista que poden ajudar
en la reflexió sobre el seu ensenyament.
Parlar per regular la vida social escolar:
Les converses són també font d'aprenentatge, ja que l'escola és un àmbit
diferent del familiar que exigirà que la conversa s'adeqüi a les noves
situacions, de vegades més formals, per a les quals caldrà aprendre noves
formes de parlar. Algunes activitats dialogals, com les assemblees de classe,
les sessions és de tutoria, etc., que es poden entendre des d'aquest punt de
vista, són també ocasions per sistematitzar l'aprenentatge a través
d'indicacions prèvies sobre la manera de participar-hi a través de l'observació
i l'anàlisi posterior del que ha passat durant el seu desenvolupament.
Parlar per aprendre i per aprendre a pensar:
La importància del diàleg en l'aprenentatge dels diferents continguts escolars
ja és compartida per gairebé tots els professors i professores. El diàleg
permet fer evidents els conceptes dels estudiants i permet transformar-los en
el contrast dinàmic amb els dels companys i amb els que proposa el professor
com a objecte d'aprenentatge. No oblidem, però, que els textos escrits són
també elements de la interacció verbal, ni tampoc oblidem la importància que té
la institució escolar a les característiques del diàleg que es dona en aquestes
situacions.
Parlar per aprendre a parlar:
Aprendre a fer una exposició oral, a presentar una feina, una investigació, a
fer una entrevista, etc. és complex. En el procés de planificació del discurs
oral que caldrà produir, les activitats orals parcials i les d'escolta es
contrasten a les valoracions, és a dir, al discurs que es produeix sobre els
discursos, del professor i dels companys, en situacions interactives diverses
el llenguatge oral s'usa per aprendre a construir un discurs oral de més
complexitat.
-
Relació d’aspectes que
ens semblin rellevants amb alguna assignatura o vida personal.
Les estratègies
discursives i la parla són fonamentals a l'aula d'educació infantil perquè
ajuden els infants a desenvolupar habilitats comunicatives essencials que els
permetran interactuar de manera efectiva amb els altres al llarg de la vida. En
primer lloc, la parla és fonamental per al desenvolupament del llenguatge als
nens. A través de la parla, els nens aprenen a comunicar-se i expressar els
seus pensaments i els seus sentiments, és per aquest motiu, que la pràctica de
la parla és fonamental a les aules no només per assolir coneixements
curriculars sinó recursos útils al llarg de la vida que son fonamentals per
conviure en societat. Les habilitats socials que es poden desenvolupar son la capacitat d'escoltar i respondre els altres, respectar les opinions dels
altres i treballar en equip. A través de la conversa i el diàleg comprendre els
punts de vista dels altres i trobar solucions conjuntes als problemes.
-
Formular pregunta sobre
algun tema que no ens ha quedar clar o que no ha quedat explicat a la lectura.
M’agradaria que el
text en algun moment fes èmfasi en el procés d’avaluació que seria més adient
alhora de avaluar les estratègies discursives que es desenvolupen a l’aula.
Link imatge: INFANTIL DEL CEIP "MANUEL DE FALLA" DE PELIGROS: octubre 2013 (infantil-mf.blogspot.com)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada