diumenge, 16 d’abril del 2023

Lectura 1B: "Conversar con los niños"

LECTURA: CONVERSAR CON LOS NIÑOS

Font: Pixabay

RESUM DE LA LECTURA

En aquesta lectura el tema principal és el llenguatge i la parla dels infants. L'autor parla principalment del seu procés de desenvolupament en aquest àmbit i en la gran influència dels mestres durant el procés.

Com a mestres hem de ser capaços d'adquirir i tenir moltes habilitats, una de les principals esmentades en aquest text és l'habilitat comunicativa i relacional. Els mestres fan un paper d'acompanyant en un període determinat de la vida i facilitar als nens i nenes les eines per créixer i desenvolupar-se. És per això que és important adaptar-nos al context, la situació del nen, entendre'l, escoltar-lo i observar-lo... Per entendre al nen cal centrar-nos en ell i descobrir que és el que necessita i com el podem ajudar.

L'aprenentatge sorgeix mitjançant l'observació directa, és a dir, aprenen del que veuen. Quan estan aprenent a parlar, adquireixen molt més, com per exemple adopten formes simbòliques, perspectives, aprenen a categoritzar, els punts de vista, etc. Tot això succeeix durant tota la seva infància i en les diverses etapes.

El diàleg és una de les grans eines que fomenta el desenvolupament verbal. Aquest sistema ajuda al nen a fomentar la seva pròpia perspectiva, distingir el seu pensament del dels altres i sobretot fomenta l'autonomia mitjançant la parla i el llenguatge.

La influència de l'adult en l'infant és molt important i com a mestres, tenim la capacitat d'influir en el seu desenvolupament i aprenentatge de manera directa. Aprendre a comunicar-se amb ells requereix escolta i personalització de l'ensenyament sobre la base del seu comportament i necessitats.

OPINIÓ

Aquesta lectura m'ha fet recordar algunes situacions que vaig viure a les pràctiques d'aquest any, on he vist semblances amb alguns casos o exemples que descrivia l'autor. Ha sigut a partir d'aquesta lectura quan he sigut més conscient de la importància de les paraules que utilitzem amb els nens i nenes on poden ser participants de la conversa o no. Ja que encara que no estiguem parlant amb ells sinó que mantenim una conversa amb un altre adult, poden rebre molta més informació del que pensem.

És per aquest motiu que ens hauríem de formar més en l'àmbit lingüístic, no sols tenir el títol d'alguna llengua, sinó posar-nos en situacions on realment apliquem aquests aprenentatges i d'on poder treure coneixements aplicables a la realitat.

Personalment, considero molt interessant el desenvolupament lingüístic de cada nen, observar les millores i ajudar-los durant el procés. Per això, m'agradaria informar-me més sobre el tema, i plantejo la següent pregunta a l'autor.

PREGUNTA A L'AUTOR

Quins consells lingüístics donaries als mestres?

PARAULES CLAU

- Comunicació
- Interacció
- Adult
- Habilitats
- Experiència


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...