El nostre grup s'ha centrat en la pregunta número 6: "Què creus que implica ensenyar la llengua des d'una perspectiva comunicativa?". Aquesta pregunta ha tingut diverses respostes a causa que és una pregunta molt oberta, general i poc específica que pot donar pas a diferents respostes. Dintre de les respostes obtingudes, creiem que aquestes es poden dividir en 2 àmbits o tendències: alumnes i/o docents. Lògicament, tant unes com les altres sempre estan relacionades o apareix la paraula llengua/llenguatge, ja que la pregunta gira entorn aquest tema. Així doncs, hi ha preguntes que són més clares i que únicament s'enfoquen en un d'aquests àmbits i n'hi ha d'altres de més complexes que barregen més d'un dels aspectes esmentats anteriorment.
Si ens centrem en la primera tendència, que serien les respostes enfocades als alumnes, les cites que seleccionem perquè creiem que il·lustren aquesta tendència són:
“Ensenyar la llengua des d'una perspectiva comunicativa implica treballar la llengua a partir de la comunicació i la interacció, és a dir, de la interrelació entre els alumnes i les converses que es donen a l'aula. Així doncs, és aprendre la llengua a partir de diferents activitats comunicatives”
“Implica adaptar-se a les necessitats, ritmes i llengües de cada infant de l'aula”
“Ensenyar que hi ha respecte alhora que aprenem la llengua, és a dir, respectant els torns de paraula, els debats, saber escoltar als altres per poder contestar d'una manera coherent i no dient el que primer passi pel cap”
“Ensenyar la llengua des d’una perspectiva comunicativa vol dir poder donar eines als alumnes perquè puguin millorar la seva comunicació oral”
“Implica ensenyar a partir de la interacció i el diàleg perquè els infants puguin trencar amb la seva vergonya de parlar en públic i puguin tenir seguretat”
Tot i que a les cites anteriorment esmentades estan relacionades en l’acció d’ensenyar que fa el mestre, aquesta repercuteix en els alumnes. Per tant, trobem que els alumnes a l’aula tenen un paper essencial i fonamental per aprendre la llengua des d’una perspectiva comunicativa i interactiva entre els infants. Aquesta acció es fa mitjançant les converses que es donen a l’aula, les activitats que es realitzen, és a dir, mitjançant la interacció. Gràcies a aquests intercanvis els infants, a més d’aprendre la llengua, aprenen a respectar els seus companys, els torns de paraula, l’escola activa, debatre, entendre i comprendre als altres companys fomentant així l’empatia.
Quant a la segona tendència, que fa referència a les respostes que estan vinculades amb els docents, les cites que hem decidit seleccionar perquè creiem que il·lustren aquest tema són:
“Els docents han de donar les eines adequades als infants perquè es puguin comunicar en diversos contextos”
“Explicar la diversitat que hi ha al món d'una manera més propera, amb afecte, respecte, inclusió i acceptació on tothom se senti vàlid i capaç d'expressar-se amb el seu màxima esplendor”
Aquestes cites estan exclusivament centrades en el rol del docent. De les frases podem extreure que és important que el docent doni un ampli ventall d'eines, recursos i estratègies adequades perquè es pugui ensenyar la llengua des d'una perspectiva comunicativa. Tenint en compte que els mestres són conscients de la diversitat que hi ha i, intenten fomentar als alumnes valors com l'afecte, el respecte, la inclusió i l'acceptació.
Finalment, podem destacar la importància que té ensenyar la llengua a partir de la perspectiva comunicativa, ja que és l'instrument principal per dur a terme una bona comunicació pel fet que és la nostra eina d'interacció i expressió entre els humans. Sent la llengua un element afavoridor per les relacions socials. Aquesta perspectiva, també permet acostar-se a situacions reals on es fa l'ús de la llengua, alhora que es coneixen altres llengües i cultures.
Paraules claus:
Llenguatge
Perspectiva comunicativa
Alumnes
Docents
Interacció
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada