dilluns, 17 d’abril del 2023

LECTURA 1C: Hablar en clase, aprender lengua, aula de innovación educativa

 


HABLAR EN CLASE, APRENDER LENGUA A CLASSE

Síntesi:

L’article escrit per l’Anna Camps tracta sobre la importància que té la llengua oral i escrita en l’infant gràcies a l’aula com un factor essencial per a que es pugui portar a terme. Es a dir, s’entén que l’aula és un espai col·laborador, ja que es desenvolupen activitats discursives diverses que relacionen tant l’ús del llenguatge escrit com el llenguatge oral i cal tenir present que l’oral no es pot utilitzar de manera aïllada perquè depèn d’altres factors.

L’autora esmenta que la llengua oral forma part de la vida escolar i que és molt important utilitzar i tenir present quines són les quatre habilitats comunicatives  que han de formar part de la nostra vida com a persones i aprenents. Aquestes són; parlar, escoltar, escriure i llegir.  D’aquesta manera, posa èmfasi sobre quina funcionalitat té la llengua oral per un infant. I és perquè ajuda a regular la vida social i escolar, a aprendre i aprendre a pensar, a reflexionar, a llegir i escriure sent això un motiu d’aprenentatge, en els usos més formals, que a més incentiva a introduir-se en el món de la literatura.

Al llarg de la lectura de Camps, centra el text en diversos temes que estan relacionats amb diverses habilitats verbals destacant idees clau que són essencials per saber com ensenyar i sobre quines funcions concretes té la llengua oral a l’escola.  L’autora entén  que estem en una societat alfabetitzada,  això implica que la llengua escrita influencia la llengua oral tant en la forma de relacionar-nos com en la de pensar. I que sovint es tendeix més a treballar la part escrita i no tant l’oral. Però, dona importància a que els usos orals s’han de treballar i poden ser per mitjà, de l’elaboració d’una entrevista, de fer debats, exposicions orals, diàlegs etc. També, considera rellevant dues funcions que té el llenguatge oral que són la l’escolta i la parla, ja que gràcies a l’escolta podem entendre i interpretar el que es diu a través de la parla com, per exemple, amb els contes, amb la televisió o amb el que parla el mestre a l’aula.

Per concloure, es considera que el llenguatge oral a l’escola s’ha de treballar i estudiar tant de manera directa com per exemple, donant les eines per fer exposicions orals, o debats o llegir textos, com de manera indirecta fent que l’infant sigui lliure d’anar dient i expressant el que sent.

Relació d’algun aspecte rellevant de l’article, de l’assignatura o experiència personal.

Un cop llegit l’article m’ha fet reflexionar sobre la meva experiència educativa, ja que jo també considero que des de petits ens ensenyen més la part escrita que no tant l’oral. Per aquesta part segons la meva experiència, a la primària,  sí que vaig treballar bastant l’oralitat perquè teníem espais per expressar-nos,  per comentar, per fer debats a classe sobre coses que pensàvem però, quan vaig entrar a la secundària això va canviar. Tot era aprendre a escriure i a memoritzar.  Què es cert que d’aquesta manera treballes ambdues coses però penso que la part oral va més enllà que memoritzar un text, i que així mateix es necessari que es donin eines per ser més segurs de nosaltres mateixos a l’hora de parlar i treure’ns la por de parlar en públic per por a equivocar-nos.

Pregunta a l’autora:

En relació a la meva reflexió quines eines donaries per poder ser persones més segures a l’hora de parlar? Consideres que l’escola en comptes de propiciar seguretat a l’hora de parlar en públic la treu?

Paraules clau:

Llenguatge oral, llenguatge escrit, aula, comprendre, influencia.











Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...