dilluns, 17 d’abril del 2023

Lectura 1C: HABLAR EN CLASE, APRENDER LENGUA


Aquesta lectura tracta sobre el paper que té la llengua oral dins de l’escola i a les societats. Explica com la llengua oral té diverses funcions dins la vida escolar, des del factor social fins a aprendre a reflexionar o a pensar. Més concretament és dins l’aula on es desenvolupen aquestes diverses activitats discursives, les quals estan interrelacionades, atès que a l’hora d’ensenyar cadascuna d’aquestes hi ha una barreja de totes elles. Diu que la llengua oral forma part de la nostra vida i que aquest fa que sigui difícil poder dir, dins l’aula, quan es parla per regular la classe, per aprendre o per comunicar-se amb els altres.

També ens parla de com a les societats alfabetitzades la llengua oral es veu afectada per les característiques que té la llengua escrita. Per tant, ens diu que és difícil poder dir on està el límit entre l’oral i l’escrit. Una altra dada que ens dona sobre l’oral és que aquest també pot ser un mètode d’aprenentatge on els infants siguin conscients d’allò que estan aprenent a través de la llengua oral.

L’autora del text comenta que els usos i les funcions de la llengua oral s’enfoquen a partir de 4 punts de vista, els quals poden servir d’ajuda a l’hora de fer una reflexió sobre la seva funció d’ensenyament.

El primer punt de vista és el fet de parlar per regular la vida social escolar. En aquest cas ens explica com a través de diverses activitats, com poden ser assemblees o tutories serveixen per poder observar i analitzar el que ha passat durant aquesta activitat o seguir les indicacions que el propi adult dona als infants per fer aquesta. També implica l’objectiu que els infants aprenguin a ser partícips de diferents activitats comunicatives.

El segon és parlar per aprendre i per aprendre a pensar, atès que es considera que el fet de parlar i dialogar permet que els infants puguin fer evidents aquells conceptes que han adquirit sobre els diferents conceptes escolars.

El tercer i quart punt són parlar per llegir i per escriure, i parlar per aprendre a parlar. El que es busca és que amb aquesta interacció els alumnes aprenguin a fer construccions de significats.

Una part de la lectura que m’ha recordat a experiències pròpies viscudes durant la meva etapa escolar a primària, és el fet del llenguatge literari oral. Recordo que quan arribaven dates importants, com per exemple Nadal, Sant Jordi o final de curs, fèiem diferents activitats pels altres alumnes del centre o per les famílies on a vegades ens tocava cantar, recitar poemes o fer obres de teatre. Recordo que per cadascuna d’aquestes situacions treballàvem la nostra postura corporal, l’entonació, el ritme... el fet de treballar aquests aspectes no només em van servir per a aquell moment escolar, sinó també pels anys futurs acadèmics i personals.

Un cop he acabat la lectura, m’ha sorgit el següent dubte: es treballa amb la mateixa proporció de temps l’oralitat, és a dir, compartir amb els altres per reforçar l’aprenentatge, a l’educació primària i a secundària?

Paraules clau: comunicació, activitats discursives, habilitats lingüístiques, interrelació

Font: https://www.comtesdetorregrossa.cat/reunio-amb-les-families-de-p3-del-curs-2019-2020/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...