1. Resum
L'article en questió és del Dr. Xavier Fontich, i es parla de dos conceptes força desenvolupats per estudis socioculturals d'importància, la bastida i la parla exploratòria.
Introduint la importància de la interacció social com a espècia amb la teoria sociocultural, l'article remarca també que l'entorn ha de ser ric i estimulant per dur a terme una activitat exploradora pels alumnes i cal considerar la interacció social com a camí per interpretar l'entorn que ens envolta, en aquest cas, el llenguatge seria el mediador entre la interacció verbal i l'aprenentatge.
Segons aquest punt, l'objectiu de l'educació seria proporcionar un entorn més productiu on els alumnes tindrien un paper més participatiu i col·laboratiu, un procés de comunicació que ajudaria al desenvolupament de l'espai d'aprenentatge o zona de desenvolupament pròxim plantejada per Vigotsky.
En aquest punt de l'article apareix un dels dos conceptes més rellevants: la bastida, és a dir, s'estableix una bastida a base de la interacció del docent amb l'alumne que amb les estratègies i guies del docent es produeix el desenvolupament i aprenentatge de l'alumne.
La interacció és una de les eines més eficients pels alumnes, per pensar, raonar i que quasi no té presència a l'aula ja que sovint és el docent qui té més diàleg i control de la paraula a l'aula, convertint els infants en espectadors sense veu. Amb aquestes observacions, neixen tres tipus de parla:
- La disputativa -> els participants actuen individualment i només actuen quan estan en contra del que es parla sense argumentar la pròpia resposta.
- La parla acumulativa -> Els alumnes elaboren coneixement comú positivament però de forma acrítica al que els companys han dit.
- I el tercer punt és el concepte més rellevant de l'article, la parla exploratòria -> Els alumnes s'hi impliquen amb crítica constructiva, argumentant i amb participació equitativa.
Amb això, sumem quatre punts d'importància sobre la necessitat de la parla exploratòria a les aules: és un estil senzill per pensar socialment i per poder participar en comunitats educatives, consta amb els principis de claredat, responsabilitat, crítica constructiva i propostes ben argumentades, identifica els trets més rellevants de participació del discurs instruït i té conseqüències destacants pel desenvolupament cognitiu dels participants.
I finalment, acaba amb la conclusió que el docent i l'escola ha de compartir amb els alumnes la importància del repertori discursiu i els recursos necessaris per adoptar-lo.
2. Relació amb altres experiències / assignatura
A altres assignatures s'ha contemplat molt la importància de la comunicació i la relació entre alumnes i docent per una millora de l'aprenentatge, per la confiança i autonomia dels infants a l'hora de voler participar i sentir-se motivats per aprendre.
També es va posar en comú la teoria de la bastida, explicant els varis passos de la teoria que resultava en l'aprenentatge de l'infant amb la guia i suport d'un adult de referència.
3. Formula una pregunta a l'autor
L'article parla sobretot de la importància de la relació del docent - infant per l'aprenentatge, no es considera que la relació entre els mateixos alumnes pot ser igual d'important per l'aprenentatge?
4. Paraules del text
- Interacció
- Discurs
- Parla
- Desenvolupament
- Bastida
Apunts sobre la lectura B. Conversar amb els infants
Idea principal: Parla sobre la importància que tenim com a docents de tenir habilitats de comunicació social per establir converses amb els infants i ajudar-los a desenvolupar-se com a persones d'una societat.
Observar els infants i posar-nos a la seva pell per identificar què és allò que entenen, poden entendre o què no.
A part d'observar-los, ens hem d'interessar per i amb ells, relacionat amb la responsabilitat pedagògica.
El desenvolupament cognitiu i del llenguatge van molt relacionats entre sí, a partir del llenguatge van comprenent el món i coneixent-se a ells mateixos.
Tenir en compte que amb els infants més petits, no s'expressen parlant però si que s'expressen amb llenguatge no verbal i hem de saber veure-ho.
Apunts sobre la lectura A. Habitar l'aula quan la comunicació és essencial.
Com fer que l'aula sigui un espai de comunicació per desenvolupar capacitats.
El paper de mestra és important perquè ella ha de ser conscient que és un guia per construir noves idees sobre el que som i el que ens envolta.
Narra tres vivències diferents a diferents aules amb infants de diferents edats. Converses planificades i espontànies. Totes són on parla l'alumne amb poca interacció de l'alumne.
Destaca la importància de la conversa dins l'aula i de la distribució de l'espai pels infants. Propostes que fomentin comunicació dels alumnes per expressar idees, sentiments, experimentar emocions.
Els infants s'han de sentir reconeguts dins l'aula per sentir-se còmodes i puguin expressar-se amb llibertat
Conversa -> font de coneixement mútua, aprenentatge col·lectiu. Quan parlem, tots aprenem de tots.
Aportació de Vigotsky -> mirada cultural dins l'aula mitjançant la comunicació i compartir idees.
Apunts sobre la lectura C. Parlar a classe i aprendre llengua.
A l'aula se li dona molta més importància a l'escrit que a l'oral però amb el temps s'ha anat veient com a la llengua oral se li ha de donar importància.
Parlar, escriure, llegir i escoltar són quatre pràctiques molt relacionades entre elles i no poden estar unes més presents que d'altres.
L'oral té diferents funcions a l'àmbit escolar: permet regular vida social, aprendre a llegir pensar, escriure i com a objecte d'aprenentatge.
A les societats alfabetitzades, l'escrit és una manera de guardar el que pensem.
L'oral té dos fonts d'aprenentatge principals: parlar i escoltar, escoltar implica interpretar i entendre el que es vincula a través de la parla.
A l'aula és molt difícil distingir quan parles per socialitzar i quan parles per aprendre.
4 punts de vista per reflexionar com ensenyar les llengües.
- Parlar per a regular la vida social escolar.
- Parlar per a pensar
- Parlar per aprendre a pensar
- Parlar per escriure i llegir
- Parlar per aprendre a parlar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada