dissabte, 15 d’abril del 2023

LECTURA 1D | El diàleg a l'aula des de la perspectiva sociocultural: Les nocions de bastida i parla exploratòria

El diàleg a l'aula des de la perspectiva sociocultural: Les nocions de bastida i parla exploratòria

  1. Breu síntesi de la lectura

La teoria sociocultural exposa que el funcionament psicològic humà es desenvolupa dins d’un context social en el qual diferents agents participen mentre que comparteixen una activitat. Per aquest motiu, es presenta l’escola com un context de contínua interacció verbal, de manera que aquesta és una condició essencial per l’adquisició d’aprenentatge. I, en conseqüència, l’alumnat és un agent actiu el qual actua en grup, ja que aprèn a través del contacte continu amb les persones que l’envolten.


L’aprenentatge, des de la perspectiva social, és un procés de socialització que es desenvolupa a través de la parla i la comprensió de la cultura en què es troba un individu. Dins d’aquest procés sorgeix la teoria de la zona de desenvolupament pròxim (ZDP), la qual explica que mitjançant la interacció entre un infant i un adult, l’adult elabora una bastida que proporciona a l’infant realitzar un desenvolupament progressiu.


No obstant això, la zona de desenvolupament pròxim es planteja com allò que representa, en un moment determinat, l’estat mental d’una persona i no com un procés de desenvolupament mitjançant l’ús del diàleg. Així doncs, es proposen nous conceptes més aproximats: La zona de desenvolupament intermental (ZDI) i l’ensenyament dialògic (dialogic teaching).


Partint de les idees plantejades, se’ns explica dos conceptes nascuts de la interacció en el context escolar: Els processos d’ajut o bastida, que es defineix en nou estratègies basades en la contingència, la retirada gradual de suport i la transferència de responsabilitat i promoció de l’autonomia. I la parla exploratòria, on els alumnes participen dins d’un diàleg crític i constructiu sobre les idees dels seus companys de manera igualitària i el docent té un rol de guia. 


Per acabar, tant la bastida com la parla exploratòria són dos conceptes que juguen un paper important en l'aprenentatge i que ajuden als docents a ser bons guies en el desenvolupament intel·lectual dels infants.


  1. Relació d’algun aspecte rellevant amb una altra assignatura, experiència personal…

Al llarg del text es para molta atenció en la parla i en com és un aspecte clau en el procés d’aprenentatge i en l’adquisició de nous coneixements. Així doncs, m’adono de com aquesta ha estat present durant tota la meva vida acadèmica, a través de diferents projectes o activitats, i no tan sols això, sinó en estar en contacte continu en interactuar amb la resta dels companys amb els quals compartia l’espai educatiu. A més, reparo en el fet que la parla encara ara es fa present i estarà present al llarg de la meva vida professional, ja que ser mestra implica estar en un aprenentatge continu.


En veure la importància de la parla en la meva vida com alumna futura professional de l’educació, veig el paper clau que té el docent per tal de saber com guiar als seus alumans a fer diferents aprenentatges a través de la parla, sempre construint una bona base i creant un espai un poder explorar amb total llibertat.

 

  1. Formular una pregunta

Entenc que al llarg de la trajectòria acadèmica d’un alumne és important la parla exploratòria, la qual al llarg del text diu que es desenvolupa mitjançant treballs en grup o amb diàlegs entre mestre i alumne. Però, a través de què es desenvolupa, en una aula de l’etapa de 0-3 anys, la parla exploratòria?


  1. Seleccionar entre tres-cinc paraules clau del text

  1. Interacció

  2. Comunicació

  3. Discurs

  4. Parla exploratòria

  5. Bastida

Font: https://static.guiainfantil.com/pictures/articulos2/41000/41798-para-que-sirve-la-asamblea-en-la-escuela.jpg

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...