LECTURA 2 A:
EL LENGUAJE COMO MEDIO DE CONSTRUCCIÓN SOCIAL DEL CONOCIMIENTO EN EDUCACIÓN
INFANTIL
a)
Breu resum de la lectura
Aquest article ens explica com a partir de les fases d‘un
projecte podem afavorir el llenguatge com a eina d’interacció social.
Els projectes es divideixen en diferents fases: “En la
fase I tiene lugar la contextualización El lenguaje como medio de construcción
social del conocimiento en educación infantil del proyecto (elección del tema);
en la fase II nos hacemos la pregunta ¿qué queremos saber sobre el tema?; en la
fase III buscamos información, y en la fase IV presentamos la información: ¿qué
hemos aprendido?” (Revista Iberoamericana de Educación, vol. 71 (2016), p. 117.)
En la fase I la mestra pregunta als infants que volen
investigar. A partir d’aquesta pregunta els infants pensen i organitzen la
informació que volen dir en veu alta. Aquest diàleg que estableix la mestra, fa
que els infants exposin les seves idees. Amb votacions es decideix el tema de
que es vol investigar, en aquest cas el cos humà.
A la fase II la mestra els explica als infants que ha
dividit el tema en diferents parts, que coincideixen amb les parts del cos.
D'aquesta manera s'organitza millor la investigació. De cada part del cos la
mestra els hi pregunta què volen conèixer. Cada infant raona la resposta i la
diu en veu alta.
Totes les respostes i diàlegs que succeeixen en aquestes
sessions, la mestra les transcriu, per no oblidar-se de res.
A la fase III els infants parlen amb les seves famílies i
busquen informació per resoldre les preguntes que s'han fet. Seguidament, en
petits grups, s'expliquen la informació que han trobat. Això fa que mitjançant
el llenguatge hagin d'expressar-se davant dels seus companys/es.
A la fase IV els infants escriuen un llibre amb textos
organitzats i revistes per la mestra, on cada infant ha escrit un fragment. En
aquests textos s'explica el que han après en aquest projecte.
Durant tot el projecte la mestra crea un diàleg a partir
de les preguntes que fa, que afavoreix a les habilitats comunicatives. Durant
tot el projecte la mestra fa la tasca de documentar-lo, mitjançant les
transcripcions del que succeeix a l'aula.
b)
Alguns interrogants que
planteja i que formularíeu a l’autor
En el cas que els alumnes no arribin a un acord del tema
que volen investigar, com podem crear un diàleg on arribin a un acord?
És fàcil portar els diàlegs cap al camp que la mestra vol
que hi vagi?
c)
Comentari personal
Respecte al tema dels projectes, en el PRACTICUM I, vaig
poder observar la fase III i I d'un projecte. En aquest cas era el projecte
dels Vampirs, realitza amb els infants de primer de primària. Ells/es tenien
interès a saber com eren els vampirs, que no podien menjar, perquè els hi
agradava la sang... A partir d'aquí, van voler saber quants litres de sang
teníem les persones. Així que la mestra els hi va demanar que pel pròxim dia,
portessin com es podia calcular els litres de sang que hi havia en cada cos.
Quan ho van descobrir van veure que necessitaven saber el pes, l'edat i
l'alçada de la persona. Per tant, l'endemà van portar aquesta informació. Per
fer-ho més significatiu, van portar ampolles d'aigua amb colorant vermell, per
poder introduir a una ampolla tota "la sang" (aigua amb colorant
vermell) que hi havia al cos de cada persona que anàvem a calcular. Aquesta
experiència els hi va agradar molt als infants i van estar dies parlant
d'aquell moment. Seguidament en aquella escola, no feien un text organitzat
sinó que posaven fotos del que havien fet i una petita explicació. L'explicació
la creaven entre tots els alumnes i l'escrivia cada dia un alumne diferent.
Així podien practicar l'escriptura.
d)
Paraules clau
Diàleg, preguntes, projectes, fases, organització de
textos
e)
Imatge
FONT: Bebés y más, 2019.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada