LECTURA 2 - LA ASAMBLEA DE CLASE EN EDUCACIÓN INFANTIL: UN ESPACIO PARA CRECER COMO GRUPO
Resum de la lectura
La lectura tracta sobre la importància de treballar l'assemblea de classe a educació infantil. Al text ens mostra com l'assemblea és un espai on permet als infants desenvolupar la competència social i cívica, a més de la comunicació lingüística.
La lectura ens mostra què és una assemblea de classe. Què, segons Freinet, l'assemblea és un espai que permet als infants discutir i debatre sobre diferents temes. Ja siguin experiències que tenen a veure amb l'escola o aspectes relacionats amb la vida dels nens i les nenes. A més, la lectura ens mostra aquelles dificultats que poden sorgir (perquè que són infants molt petits) i com poder solucionar aquestes dificultats.
El text explica la importància d'elaborar normes dintre de l'aula de manera conjunta i democràtica, que es pot fer si hi ha un incompliment d'aquestes normes, etc. És a dir, destaca la importància de la participació dels infants.
Al text podem veure dos tipus d'assemblees. Per una banda, aquelles on es treballa més la reflexió, la conversa, el diàleg, etc. D'altra banda, aquelles assemblees més "lúdiques" on s'expliquen contes, es canten contes, etc.
Finalment, la lectura exposa quin és el paper del o la docent a l'hora de dur a terme aquestes assemblees d'aula. El text mostra, la importància del paper de la persona adulta com a guia, per tal que els infants desenvolupin la seva autonomia moral.
Comentari personal
Abans de llegir la lectura pensava que era impossible poder fer amb infants d'educació infantil una assemblea a l'aula, pel fet que pensava que només es podria dur a terme amb nens i nenes més grans. Una vegada llegida la lectura m'he adonat que sí que és possible, i que a més, és molt important com a futura docent poder oferir aquest espai als nens i les nenes.
No obstant això, abans de fer aquesta lectura veia les assemblees només com un lloc de resolució de conflictes. Ara, he pogut veure que una assemblea té moltes funcions i finalitats i que no és només un espai per resoldre conflictes (tot i que també). Però també és un espai que ofereix molts aprenentatges als infants, a més de desenvolupar la seva competència social i cívica, i la comunicació lingüística.
Pregunta a l'autor
Durant la meva experiència del Pràcticum II em vaig trobar amb un infant que tenia sordesa total. Es podria dur a terme una assemblea amb un infant com ell? Com es podria fer perquè les assemblees també fossin un espai d'aprenentatge per a ell, tenint en compte les seves necessitats?
Enllaç relacionat amb la lectura:
https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/59831/La%20asamblea%20en%20educaci%c3%b3n%20infantil%20su%20relaci%c3%b3n%20con%20el%20aprendizaje%20y%20con%20la%20construcci%c3%b3n%20de%20la%20autonom%c3%ada.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada