Resum de la laectura:
La lectura és una eina recurrent a les aules d'Educació Infantil, perquè aquesta pràctica és molt beneficiosa pels alumnes a curt i a llarg termini. L'alfabetització emergent no només apareix a l'aula, sinó que també es produeix a casa, al carrer i en altres contextos no escolars on hi apareixen aquest tipus de pràctiques o escrits. Dins de les pràctiques d'alfabetització emergent la més exitosa ha estat la lectura compartida.
Pel que fa a la lectura compartida, té molts beneficis, de fet els infants que participen més en contextos de lectura compartida gaudeixen d'efectes positius en les seves habilitats d'expressió i comprensió oral. Per tal que aquesta pràctica es pugui desenvolupar de manera efectiva, el docent ha d'actuar com a mediador, avançant-se a possibles incògnites de comprensió, tenint un comportament interactiu amb els receptors, i fent partícips de la història als infants.
L'article, destaca la importància de l'aprenentatge de la lectura com a precursor de l'escriptura. A més, fa èmfasi en la manera d'aprendre a escriure a partir d'experiències d'aprenentatge significatives, a partir del procés de comprensió de textos i no només a partir de copiar paraules de manera repetida sense parar.
Per tant, les autores d'aquest article mostren la importància de la lectura, en concret de la lectura compartida, a l'etapa infantil i tots els seus beneficis. A més, destaquen la importància que té el paper de la mestra en aquesta activitat, donant unes guies, fent de mediadora i introduint conceptes previs a la lectura, per tal que els infants sàpiguen què es parla i puguin crear els seus esquemes mentals en vers la lectura, els quals, en un futur, els ajudaran a desenvolupar l'escriptura.
Experiència personal:
Als llocs on he fet pràctiques o on he treballat, de l'etapa d'Educació Infantil, considero que se li ha donat força importància a la lectura, sobretot a la lectura compartida i ho he notat en la forma d'expressar-se dels infants en les diverses situacions del seu dia a dia. Si ho comparo a quan jo anava a l'escola, ara hi ha una pràctica molt més estesa de la lectura compartida, a la meva època quan començàvem a llegir, és a dir, P5, llegíem llibres de manera individual. Quan érem més petits sí que llegíem contes en conjunt, però no de la manera que es fa actualment, ja que el paper del docent no era tant de guia.
Encara que la lectura compartida s'estigui fomentant a les escoles, considero que no és una tasca que s'estigui acompanyant des de casa, ja sigui perquè les famílies no li donen la importància que tenen als contes o perquè no segueixen aquest rol de guia, fent preguntes i interaccionant amb l'infant durant la història.
Preguntes a les autores:
- Quina és la pràctica que més recomanaríeu per a l'etapa d'infantil? Per què?
- Què es podria fer per poder acompanyar aquesta pràctica des de casa?
Imatge:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada