EL LENGUAJE COMO MEDIO DE CONSTRUCCIÓN SOCIAL DEL CONOCIMIENTO EN EDUCACIÓN INFANTIL
Breu síntesi de la lectura
L'article ens mostra com a educació infantil és
possible aprendre des de l'interès dels infants i com el llenguatge facilita la
construcció social del coneixement a l'aula. L'eix vertebrador del dia a dia en
les aules és el disseny de tasques i projectes d'aula, el diàleg i la conversa.
La lectura es basa en un
procés d'anàlisi del projecte de treball sobre el cos humà, en el qual el
raonament i el respecte per l'altre impregnen tot aquest procés.
Aquest projecte es realitza en una aula d'infants
de cinc anys amb la seva mestra
El projecte, es desenvolupa en 24 sessions,
emmarcades en quatre fases interrelacionades.
Fase I
Té lloc la
contextualització. En aquesta fase es fa l'elecció del tema i l'organització
d'informació en veu alta. Ens fem la pregunta què volem saber sobre el tema? En
aquesta fase es pretén que els infants avancin en la construcció de coneixement
sobre el tema i que aprenguin a formular preguntes. La mestra va fomentant en
els infants la necessitat de buscar informació; també els ha anat donant
recursos per a saber on buscar-la.
Fase II
En aquesta fase la mestra
organitza la investigació en diferents temes i els hi explica als infants. A
més, parla amb els infants sobre que volen conèixer de cada part del cos humà.
Aquests, responen en veu alta.
Fase III
Busquem la informació.
Aquesta tercera fase està centrada en la cerca d'informació i en la presentació
de la mateixa al grup-classe. La necessitat de demanar ajuda a les famílies ha
sorgit del treball dut a terme per la mestra i pels nens. Amb aquest propòsit
es redacta, entre tots, una nota per a sol·licitar la col·laboració dels pares.
Fase IV
Presentem la informació:
què hem après?
A aquesta fase presentem
un llibre amb diferents fragments escrits pels infants on s'explica el que han
après al llarg del projecte. Els projectes de treball es finalitzen amb
la presentació de la informació en diferents formats.
Relació d’algun aspecte rellevant amb la nostra vida personal/una altra assignatura/pràctiques.
Aquesta lectura té relació amb la meva estada de pràctiques del primer curs del Grau. Les vaig realitzar en una escola on es treballa per projectes i ho feien d'una manera molt semblant a la lectura analitzada.
El que vaig poder observar en els alumnes és que gairebé sempre es mostraven molt motivats i amb ganes de treballar en el projecte i donar-li forma. Pel que fa al professorat, vaig adonar-me que aquesta forma de treballar tant dinàmica també tenia una gran feina darrera; com la posada en comú amb tot l'equip docent, la cerca de temes amb relació als interessos i l'edat dels infants, la documentació de cada projecte, el diàleg continu amb els infants, entre d'altres.
Formular una pregunta a l'autor
- Que podem fer si un tema inicialment causa interès als infants, però a mesura que avança el projecte no els hi crida l'atenció?
Quines 3-5 paraules clau seleccionaries com a termes importants de l'escrit.
- Fases
- Diàleg
- Interacció
- Preguntes
- Organització
Imatge
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada