diumenge, 23 d’abril del 2023

LECTURA 2 C: LECTURA COMPARTIDA Y ESTRATEGIAS DE COMPRENSIÓN LECTORA EN E.I.


Les autores mostren la importància dels contes i narracions cap als infants, les estones de lectura a l'escola, les quals no només permeten als infants desenvolupar un gust per la lectura i familiaritzar-se amb la llengua escrita sinó que també permet que aprenguin a ser lectors actius. Partint de la idea que a través d'aquesta situació es pot obtenir un alt rendiment, les autores mostren en aquest text com la lectura de contes és una oportunitat perquè els infants adquireixin estratègies de lectura per desenvolupar activament estratègies de comprensió lectora.

Per tal de tractar aquest concepte, es proposa una seqüència didàctica d'una lectura compartida amb exemples d'una implementació a una aula d'infants de 4 i 5 anys.

Tracten l'alfabetització emergent, una sèrie de conductes de lectura i escriptura dels nens petits que precedeixen a l'alfabetització convencional. Permet desenvolupar habilitats (destreses lingüístiques orals, la consciència fonològica) i coneixements vitals (coneixement de les lletres).

Segons aquest tipus d’alfabetització, aquesta no es dona únicament a l'aula sinó que també té lloc al context familiar, social, entre d'altres, diferents al context escolar. Les practiques pedagògiques dels mestres han de garantir que els infants adquireixin els coneixements necessaris per a la lectura, l'enteniment de textos i la seva escriptura.

Per tal que la lectura compartida es consideri una pràctica didàctica efectiva, s'han de tenir en compte els següents factors

  1. Freqüència: la lectura ha de produir-se freqüentment per tal de contribuir al desenvolupament                                             lingüístic i comunicatiu
  2. Edat: des dels 14 mesos pot tenir efecte.
  3. Característiques dels llibres: la lectura de llibres amb lletres grans, poques paraules i il·lustracions relacionades amb el text són més eficaços.
  4. Interacció: el mestre ha de ser capaç de posar en pràctica una sèrie d'estratègies interactives (Goikoetxea i Martínez, 2015)

Pel que fa a les paraules clau d’aquesta lectura podem dir que es troben les següents: lectura compartida, comprensió lectora, llengua escrita, alfabetització emergent, estratègies. 

Algunes preguntes que formularia a les autores serien les següents: 

  •      De quina manera creus que pot afectar la llengua oral en l’adquisició d’habilitats escrites dels infants 
  •   Considereu que influeix el context (espai) en què es produeix la lectura compartida, en el desenvolupament de l’escriptura per part de l’infant? 

 

Personalment, considero que hauria estat interessant haver tractat de quina manera influeix l'espai, el context en què es realitza la lectura amb els infants en la seva adquisició d'habilitats i estratègies. Per exemple, una bona forma de fer-ho hauria estat comparant els resultats que s'obtenen realitzant una lectura dins l'aula amb una en un espai exterior (pati, carrer..) i així observar si d'alguna manera afecta o condiciona l'infant

"Distintas investigaciones han demostrado, así, que las experiencias familiares de lectura compartida con libro ilustrado incrementan el vocabulario de los preescolares" (Sénéchal y Cornell, 1993). Puc reafirmar aquesta idea gràcies a una situació viscuda durant les pràctiques del segon curs d'educació infantil a una escola bressol. En aquest cas, vaig veure diferents actituds dels infants envers la lectura, però tots ells, mostraven un gran interès per pa lectura tot i que tenint en compte la seva edat (un any i mig) no sabien llegir. Es fixaven sobretot en els dibuixos, les il·lustracions, això era el que més els hi cridava l'atenció, però durant unes setmanes vaig estar observant el cas d'un infant, el qual sempre que agafava un llibre en què sortia en una de les pàgines la imatge d'un peix, podria vagament pronunciar aquesta paraula per si mateix. D'aquesta manera, sempre que agafava aquell llibre i estava en aquella pàgina, pronunciava la paraula "peix", a la seva manera. Un dia determinat, en el moment que la mare el va anar a recollir, el va torbar llegint el llibre i va escoltar que deia la paraula peix i ens va explicar a mi i a la mestra que tenien el mateix llibre a casa i els pares, d'alguna manera, deien bastant aquesta paraula i això ha fet que l'infant recordes a aquesta paraula i associés la imatge del peix al seu dignificat i ara qualsevol llibre en què apareix un peix diu aquesta paraula.


https://cuidadoinfantil.com/beneficios-de-la-lectura-en-el-primer-ano-de-vida-del-bebe.html  



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...