RESUM:
L'article presenta un projecte sobre el cos humà i un projecte d’investigació sobre les seqüències didàctiques per escriure textos a l’Educació Infantil a una aula d’I5. El projecte es divideix en quatre fases: triar el tema, formular preguntes, recopilar informació i presentar el que s'ha après.
El paper de la mestra és de guiar als nens a través del procés, ajudant-los a formular preguntes, trobar informació i escriure textos expositius. A més també ha d’aportar un bon clima d’aula per fer sentir còmodes als infants i que es puguin sentir confiats de realitzar la seva tasca lliurament i de manera autònoma.
Segons l’article els nens arriben a l'escola amb uns coneixements sobre els diferents àmbits de la realitat. La funció educativa de l'escola és, en primer lloc, la de facilitar la reconstrucció dels coneixements i les pautes de conducta que el nen ha adquirit abans d'arribar a ella, i compensar les diferències inicials amb les quals els nens comencen mitjançant l'atenció i el respecte a la diversitat.
Comença la fase 1, a través de la realització de preguntes i partint dels interessos dels infants, la mestra va fer una votació sobre els temes de més interès entre els infants, i finalment entre tots van escollir un. La fase 2 consisteix en expressar què és el que volen saber sobre el tema, en aquest cas, el cos humà, amb preguntes orientades per poder dur a terme el projecte final, el text expositiu. Un cop la mestra ha fet un recull de totes les preguntes i de totes les coses que els infants volen saber sobre el cos humà, comença la fase 3, on els infants amb ajuda de les famílies han de buscar informació sobre un tema en concret i després a classe compartir-ho amb els companys. Finalment, l’última fase consisteix en la creació del text expositiu. Amb l’ajuda de la mestra i la intervenció de tots, creen un text final i fan una reflexió final responent a les preguntes inicials.
Finalment, l’article acaba concloent amb la importància del diàleg i la conversa dins de l’aula, i destacant els projectes com una eina potencial d’aprenentatge.
EXPERIÈNCIA PERSONAL EN RELACIÓ A LA LECTURA:
Jo vaig cursar l’ESO a l’Institut Sant Pol de Sant Pol de Mar, on una gran part de les hores les dedicvem al treball per projectes. Va ser un canvi molt radical el fet de passar de l’escola tradicional on havia cursat primària a aquesta metodologia tan innovadora. Considero, des de l’experiència que és un molt bon mètode per treballar diferents àmbits i matèries, trobar relació entre tots aquests, i sobretot aprendre des d’una perspectiva molt més dinàmica i autònoma. Personalment, considero que vaig aprendre molt i estic molt agraïda d’haver pogut realitzar l’ESO en un institut on utilitzessin aquesta metodologia.
PREGUNTA A L’AUTOR:
Què podem fer com a docents per fomentar la participació i la interacció d’aquells infants que els hi costa més participar davant de tota la classe?
PARAULES CLAU:
Projectes
Diàleg
Reflexió
Interacció
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada