dimarts, 25 d’abril del 2023

Lectura 2C: Lectura compartida i estratègies de comprensió lectora a E. Infantil




Enllaç: https://www.alamy.es/imagenes/cartoon-illustration-big-book-reading.html

En aquesta lectura de María Teresa Llamazares Prieto i María Dolores Alonso-Cortés, titulada "Lectura compartida y estrategias de comprensión lectora en Educación Infantil, tal com mostra el títol, es formula la idea de la importància de la lectura compartida, dins de la lectura de contes realitzada a l'aula, encara que també amb les famílies -més proper a la lectura a la falda-. 

La lectura compartida fa referència a les situacions de lectura en les quals el o la mestra i els infants cooperen llegint i aprenent al mateix temps, tot utilizant un text a l'abast de tothom.


La proposta es dona dins de l'alfabetització emergent, que són les conductes de lectura i escriptura que fan els infants i precedeixen a l'alfabetització.


Així, es recalca com és cabdal que la lectura compartida estigui ben orientada i que s'utilitzin bones estratègies per tal d'aprofitar al màxim els beneficis que aporta fer aquesta activitat. Aquests beneficis estan relacionats amb el desenvolupament de les habilitats lingüístiques i narratives, entre d’altres.


Mitjançant la exposició d'un cas pràctic real, donat a terme a una escola pública, d’una lectura compartida de “El tonto de mi pueblo” amb un llibre adaptat en format “llibre gran” (o big book), s'esmenten i es clarifiquen les estratègies que cal emprar en una proposta de lectura compartida. 

D'aquesta forma s'exposen els següents punts: 

  1. Modelatge, com l’esforç pel professor per explicitar què pensa i (…) resol una determinada tarea cognitiva (Monereo, Pozo y Castelló, 2001).

  2. Qüestionament, o formulació de preguntes, orientades a (…) ajudar a articular les diverses classes de coneixement (Beltrán, 1996).

  3. Introspecció, en el qual s’expliciten els processos de pensament, també a mesura que es va realitzant la tarea, però (…), per part de l’aprenent.

  4. Andamiatge, com el recolzament que fa un expert a un aprenent inexpert per ajudar-lo a realitzar una tasca i d’anar retirant-se gradualment a mesura que l’alumne vagi sent capaç de realitzar-la per si mateix (Bruner, 1983; Beltrán, 1996).


Pel que fa a la meva experiència, recordo que quan era petita, amb uns quatre o cinc anys, la meva mare llegia amb mi abans d’anar a dormir. Tot i que a aquella edat ja en sabia llegir, m’agradava molt que ella m’ho llegís, ho interpretés i que parléssim de la història plegades. Recordo que em feia alguna pregunta i que m’ajudava a raonar una mica més què estava passant. Encara que ella no tenia gaire coneixements sobre el tema i que probablement no tenia una estratègia específica, aquest fet ja era beneficiós pel meu desenvolupament general i pel que fa a altres destreses lingüístiques. Així, considero que tenir aquests tipus d’iniciatives a l’aula és molt positiu, però també cal concienciar a les famílies sobre el reforç a casa, mitjançant lectures abans d’anar a dormir o la lectura a la falda, com surt al text. 


A més, m’ha sorgit un dubte després de la lectura, el qual m’agradaria traslladar a les autores: Com s’esmenta breument al text, sobre l'educació dels i les mestres respecte a la lectura, com creus que es podria trencar aquest “bucle” de la relació amb la lectura? Tenint en compte que són ells i elles qui han de tractar de fomentar moments de lectura -compartida o no- amb els infants. 


Encara que, al compartir les idees sorgides a partir de la lectura amb les meves companyes, m’ha sorgit altra pregunta, relacionada amb el context de la situació de lectura: Com creus que el context (espai i ambient) pot afectar a l’adquisició de l’hàbit de la lectura? És cert que no s’esmenta a l’article, i que és un aspecte que pot condicionar el desenvolupament de l’activitat, tant positiva com negativament, i que cal tenir-ho en compte. 


Paraules destacables del text: 

  1. Lectura compartida

  2. Comprensió

  3. Llibre gran o “big book”

  4. Estratègies


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...