Breu resum de la lectura:
En aquest text es destaca la importància de la comunicació oral per construir coneixement i facilitar l'aprenentatge dels infants. Mitjançant la formulació de preguntes, la generació de dubtes i les respostes, els infants van avançant en la construcció d'un text expositiu i en la comprensió del tema del cos humà.
L'oralitat ocupa un lloc central en tot el procés, ja que les converses i les interaccions entre els infants i amb la mestra són fonamentals per al desenvolupament del coneixement. La conversa es converteix en una eina de construcció conjunta, on els infants poden expressar les seves idees, escoltar les dels altres i reflexionar sobre elles. Per tant, és essencial crear un espai d'escolta i respecte a l'aula, on els infants es sentin còmodes i segurs per participar activament.
A més, és destacable la importància de conèixer l'alumnat i comprendre el seu bagatge intel·lectual per adaptar els aprenentatges i motivar-los adequadament. Això permet reduir les desigualtats entre els infants que tenen diferents nivells de coneixement i afavoreix que tots puguin participar i gaudir del procés d'aprenentatge.
En resum, el text posa de relleu com el llenguatge oral és clau per a la construcció social del coneixement en l'educació infantil. A través d'un treball per projectes, es fomenta la comunicació, les converses i la reflexió, creant un espai d'aprenentatge en què els infants poden generar coneixement de forma conjunta i desenvolupar les seves habilitats comunicatives.
Pregunta per a l’autor:
Quines estratègies hi ha per afavorir la participació dels infants entre ells? És a dir, per a que participin conversant amb els companys?
Comentari personal:
La lectura ha estat molt interessant perquè mostra una realitat molt diferent a la que jo conec, de la meva experiència a l’escola.
El centre al qual vaig anar era molt tradicional i utilitzava les metodologies que s’havien implantat tota la vida. Sí que és veritat que, poc a poc, van anar introduint el treball per projectes, però sempre eren projectes dirigits i amb una manera concreta de dur-los a terme. Per tant, aquests projectes eren com una activitat dirigida més, amb l’únic canvi que es feien en grup i això ens permetia intercanviar els coneixements.
Del treball en grup, recordo que no m’agradaven gens, perquè no era el que estava acostumada a fer. Tota la vida havia fet les coses a la meva manera i com a mi m’agrada, no estava acostumada a dependre de ningú més per poder fer feina. He de dir, però, que m’he anat acostumant a treballar d’aquesta manera, sobretot aquí a la universitat i ja em va agradant més això de compartir idees i punts de vista per poder fer la feina el més completa possible.
Paraules clau: Conversa, Projectes i Construcció del coneixement
https://www.orientacionandujar.es/2013/08/05/13-tecnicas-de-trabajo-cooperativo/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada