dilluns, 24 d’abril del 2023

LECTURA 2B: LA ASAMBLEA DE CLASE EN EDUCACIÓN INFANTIL: UN ESPACIO PARA CRECER COMO GRUPO

 

Breu resum de la lectura

Aquesta lectura tracta sobre el fet que els nens s'habituïn a compartir, debatre i prendre decisions entre iguals durant el trajecte educatiu que va des dels 0 als 6 anys, a partir de el valor que adquireixen a les reunions en grup en assemblea.

Ens explica en que consisteix una assemblea, la qual és un moment on tot el grup d’infants comparteixen o discuteixen temes relacionats amb el dia a dia a l’escola, experiències, sobre la seva vida personal, etc. És a dir, la reunió del grup en assemblea serveix per abordar qüestions d'organització i convivència a l'aula i és especialment interessant per al desenvolupament de les competències social i cívica i de comunicació lingüística.

En aquesta es tracten diversos temes com pot ser les normes d convivència a l’aula, el fet de l’elaboració i parlar sobre elles i que ens semblen. Per altra banda, la resolució de conflictes, a través del diàleg de manera progressivament autònoma, respectant els seus semblants i persones adultes, exigint reciprocitat.

L’assemblea ofereix un entorn especialment afavoridor per promoure el desenvolupament de l’autonomia moral. Suposa una oportunitat perquè els infants vagin construint el coneixement de si mateixos i facilitant aquesta resolució de conflictes, aprenent a identificar i expressar els seus desitjos, emocions i vivències, interessos propis i dels altres. Així doncs, és una gran oportunitat per a que cadascun dels infants comparteixi les seves opinions i també s’afavoreix la participació activa i la cohesió entre el grup classe.

En la lectura es destaca la diferenciació entre les assemblees on s’utilitzen estratègies discursives de caràcter més artístic, com és el fet de cantar cançons, explicar contes, etc. Però també estan les assemblees dirigides a la reflexió, conversa entre iguals, diàlegs, autonomia moral, etc.

L’assemblea (autonomia moral – procés d’educació social) ensenya l'individu a col·laborar amb els altres i respectar les regles socials, així com a afavorir el desenvolupament de la personalitat i de la consciència de solidaritat entre els individus, això definirà en part, la personalitat de l’infant en un futur.

I el paper del docent es basa en orientar i guiar el diàleg/debat per que hi hagi un fil conductor del que es tracta. A més, ha de permetre als nens/es expressar-se des de les seves possibilitats, donant-los temps i reprendre les paraules sense suplantar-les, sinó ajudant-los a expressar-se; en segon lloc, no emetre judicis sobre les seves accions o opinions, sinó enfocar els efectes tangibles que poden tenir, indicant els sentiments que aquests efectes generarien en el mateix docent.


Comentari personal

Després de fer aquesta lectura, puc dir que m’ha semblat molt interessant per el simple fet que hem de confiar més en els infants que tindrem a l’aula a l’hora de desenvolupar les habilitats tant personals i com en aquest cas socials i lingüístiques.

Abans de tractar aquesta lectura, tenia un concepte d’assemblea diferent al que potser m’he adonat amb aquesta. Tenia una idea, en la que aquestes assemblees es tractaven el que són les cançons, propostes de joc que es fan a l’aula, la narració de contes, explicar experiències personals, etc. Un cop entesa la lectura m’he adonat de la importància d’aquestes i tot el que implica i es pot arribar a desenvolupar, com és l’aprenentatge de la llengua oral i per altra banda, com a futures docent la importància de saber quines estratègies es poden utilitzar en aquest moment.

Durant la meva educació a l’escola primària i secundària i durant la meva experiència com a TEI i a les pràctiques d'aquest, he de dir que no he vist que facin suficients o cap assemblea per tractar aquestes evidències per resoldre conflictes, tractar diverses experiències tant personal com a l’escola. Només es feien xerrades curtes per tal de resoldre aquests conflictes i comentar alguna cosa personl. A part, amb això també feia que tinguéssim aquesta escolta activa, la capacitat per transmetre tot el que volem compartir.


Pregunta per l'autor

  • Quines estratègies podriem aplicar per aquells infants que tenim a l'aula amb més dificultats d'aprenentatge? 


Paraules clau

Autonomia moral, assemblea, habilitats lingüístiques, compartir experiències, participació activa


Imatge


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...