Breu resum de la lectura
Aquesta lectura tracta
sobre el fet que els nens s'habituïn a compartir, debatre i prendre decisions
entre iguals durant el trajecte educatiu que va des dels 0 als 6 anys, a partir
de el valor que adquireixen a les reunions en grup en assemblea.
Ens explica en que
consisteix una assemblea, la qual és un moment on tot el grup d’infants comparteixen
o discuteixen temes relacionats amb el dia a dia a l’escola, experiències,
sobre la seva vida personal, etc. És a dir, la reunió del grup en assemblea serveix
per abordar qüestions d'organització i convivència a l'aula i és especialment
interessant per al desenvolupament de les competències social i cívica i de
comunicació lingüística.
En aquesta es tracten
diversos temes com pot ser les normes d convivència a l’aula, el fet de l’elaboració
i parlar sobre elles i que ens semblen. Per altra banda, la resolució de
conflictes, a través del diàleg de manera progressivament autònoma, respectant
els seus semblants i persones adultes, exigint reciprocitat.
L’assemblea ofereix
un entorn especialment afavoridor per promoure el desenvolupament de l’autonomia
moral. Suposa una oportunitat perquè els infants vagin construint el
coneixement de si mateixos i facilitant aquesta resolució de conflictes,
aprenent a identificar i expressar els seus desitjos, emocions i vivències,
interessos propis i dels altres. Així doncs, és una gran oportunitat per a que
cadascun dels infants comparteixi les seves opinions i també s’afavoreix la
participació activa i la cohesió entre el grup classe.
En la lectura es destaca la diferenciació entre
les assemblees on s’utilitzen estratègies discursives de caràcter més artístic,
com és el fet de cantar cançons, explicar contes, etc. Però també estan les assemblees
dirigides a la reflexió, conversa entre iguals, diàlegs, autonomia moral, etc.
L’assemblea (autonomia moral – procés d’educació
social) ensenya l'individu a col·laborar amb els altres i respectar les regles
socials, així com a afavorir el desenvolupament de la personalitat i de la
consciència de solidaritat entre els individus, això definirà en part, la personalitat
de l’infant en un futur.
I el paper del docent es basa en orientar i guiar
el diàleg/debat per que hi hagi un fil conductor del que es tracta. A més, ha
de permetre als nens/es expressar-se des de les seves possibilitats, donant-los
temps i reprendre les paraules sense suplantar-les, sinó ajudant-los a
expressar-se; en segon lloc, no emetre judicis sobre les seves accions o
opinions, sinó enfocar els efectes tangibles que poden tenir, indicant els
sentiments que aquests efectes generarien en el mateix docent.
Comentari personal
Després de fer aquesta lectura, puc
dir que m’ha semblat molt interessant per el simple fet que hem de confiar més
en els infants que tindrem a l’aula a l’hora de desenvolupar les habilitats tant
personals i com en aquest cas socials i lingüístiques.
Abans de tractar aquesta lectura,
tenia un concepte d’assemblea diferent al que potser m’he adonat amb aquesta.
Tenia una idea, en la que aquestes assemblees es tractaven el que són les cançons,
propostes de joc que es fan a l’aula, la narració de contes, explicar
experiències personals, etc. Un cop entesa la lectura m’he adonat de la
importància d’aquestes i tot el que implica i es pot arribar a desenvolupar,
com és l’aprenentatge de la llengua oral i per altra banda, com a futures
docent la importància de saber quines estratègies es poden utilitzar en aquest
moment.
Durant la meva educació a l’escola primària i secundària i durant la meva experiència com a TEI i a les pràctiques d'aquest, he de dir que no he vist que facin suficients o cap assemblea per tractar aquestes evidències per resoldre conflictes, tractar diverses experiències tant personal com a l’escola. Només es feien xerrades curtes per tal de resoldre aquests conflictes i comentar alguna cosa personl. A part, amb això també feia que tinguéssim aquesta escolta activa, la capacitat per transmetre tot el que volem compartir.
Pregunta per l'autor
- Quines estratègies podriem aplicar per aquells infants que tenim a l'aula amb més dificultats d'aprenentatge?
Paraules clau
Autonomia moral, assemblea, habilitats lingüístiques, compartir experiències, participació activa
Imatge
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada