dilluns, 24 d’abril del 2023

Lectura 2C

 Lectura compartida y estrategias de comprensión lectora en educación infantil - Llamazares, M.T i Alonso-Cortés, M.D

A les aules d’educació infantil és bàsic que els docents expliquin contes i històries als infants. És un moment tranquil on els infants desenvolupen la seva imaginació i la intel·ligència, atès que al mateix temps que gaudeixen d’una història que es poden anar imaginant en el seu cap, van adquirint coneixements lingüístics que afavoreixen la comprensió i l'expressió oral. 

És per això, que cal aprofitar al màxim aquests espais per desenvolupar el seu llenguatge i que es doni, com diu en el text, una alfabetització emergent. Per dur-ho a terme, és convenient que durant aquestes estones a mesura que va avançant la història, la mestra faci preguntes obertes al grup de nens i nenes, per tal que donin la seva opinió, expressin les seves expectatives, recordar algun personatge... d’aquesta manera es manté l'atenció i motivació dels infants i a més, potencien la seva expressió oral i construcció de frases.  

Per tal que aquesta proposta sigui rellevant pels infants s’han de tenir en compte quatre factors:  

  1. La freqüència: Ha d’haver-hi una continuïtat de l'activitat, per tal que sigui enriquidora pels infants i es doni un aprenentatge significant. 

  1. L’edat dels infants: Segons els estudis s’ha demostrat que des dels 14 mesos la proposta té efectes en el desenvolupament lingüístic dels infants.  

  1. Característiques dels llibres: S’ha de tenir en compte que els trets físics dels llibres han de ser atractius pels infants, ja que això ajudarà al fet que la seva motivació sigui més alta. A més, l’acompanyament de les imatges al text fa més eficaç la proposta.  

  1. La interacció: El docent ha de posar en pràctica una sèrie d'estratègies interactives per poder engrescar als infants a participar en la història.  

En el text també s'esmenta la importància dels coneixements previs dels infants, atès que depenent si el tema que tracta la història és conegut o no, els infants es sentiran més segurs d’intervenir i explicar el que ells ja saben.  

Aquesta proposta potencia l’ensenyament de la lectoescriptura de manera significativa i no repetitiva, com es duia a terme uns anys enrere i demostra que l’escriptura no només serveix per enregistrar informació, sinó per generar coneixement.  

Aquesta lectura m’ha recordat a una intervenció que va fer una companya de cicle superior d’educació infantil, la qual consistia a què els infants d'I5 creessin el seu propi conte.  

La noia en qüestió, va demanar a tots els infants que es col·loquessin en rotllana i que decidissin sobre què volien escriure la història, de manera que tots van determinar els personatges i el desenvolupament de la història. Quan ho van tenir tot preparat van procedir a crear el conte, en el qual dibuixaven els personatges i escrivien la història amb l'ajuda de l'educadora.  

Després d'haver fet la lectura de “Lectura compartida y estrategias de comprensión lectora en educación infantil”, veig que aquesta activitat va ser molt enriquidora pels infants, ja que es va potenciar la seva expressió oral i estructuració del llenguatge així com la lectoescriptura d’una manera significativa i atractiva pels infants.  


Paraules clau: lectoescriptura, motivació, imaginació, expressió oral i creativitat

Pregunta:  Els infants que tenien més coneixements previs obtienien millors resultats?


Font: http://ferdemestres.blogspot.com/2013/03/lhora-del-conte.html

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...