Breu resum de la lectura:
A
l’inici d’aquest article ens parlen del valor educatiu-formatiu que té l’etapa
d’Educació Infantil (EI), així com que aquesta ha de ser de qualitat. Per tant,
s’ha de veure l’escola infantil com un espai respectuós amb la cultura dels infants
i les seves famílies, flexible en l’articulació de les activitats, atent tant a
les emocions com als aprenentatges, i en el que hi hagi cabuda el moviment, el
plaer, la creació i el joc, ja que es busca el desenvolupament integral dels
infants.
Les
autores ens comenten que a EI cal tenir en compte la pràctica de l'assemblea
de classe, ja que és rellevant pel desenvolupament de les competències en
comunicació lingüística, social i cívica dels infants d'entre 0 i 6 anys. En
aquesta situació, també es fomenta la moral autònoma. Perquè això sigui
possible serà millor una educació basada en la relació de respecte mutu, de
cooperació, en la que s'estableixin regles per mutu acord. Tal com diu el text:
"Esta es la socialización que transforma cualitativament la personalidad
del niño" (Sánchez, S y González, C., 2016, p. 141). Tot i la seva importància,
incorporar l'assemblea a l'aula com espai formatiu és un repte pels docents.
Per una banda, no s'ha de banalitzar la seva funció i, per altra, cal saber
gestionar l'especificitat de la comunicació en el grup proporcionant, per tant,
l'experimentació comunicativa en context. Així doncs, cal que el docent porti a
la pràctica l'assemblea des d'una comprensió profunda del seu valor educatiu,
mantenint la seva significativitat i desenvolupant d'aquesta manera totes dues
competències interrelacionades. A més, el docent haurà de basar-se en l'escola
activa i no emetre judicis sobre les accions o opinions dels infants. Així,
estarà oferint un model comunicatiu als infants, la competència en comunicació
lingüística dels quals es troba en desenvolupament. Posant la mirada a la part
més pràctica, caldrà promoure debats en què els infants puguin pronunciar-se i
expressa les seves opinions fins que es coordinin els diversos punts de vista
per així poder establir unes regles. A més, a l'aula també ha d'existir una
zona neutra per resoldre els conflictes que sorgeixin. Un bon lloc és el
"racó de compartir", on els infants podran dipositar cada dia allò
que desitgen compartir amb els seus companys.
Pregunta a l’autora:
Tal com diuen les autores, la practica de l’assemblea a classe és molt enriquidora per la competència comunicativa lingüística, social i cívica dels infants. Llavors com es que això no s’inclou en el currículum d’EI com una practica habitual?
Comentari personal:
Des
del meu punt de vista, crec que és molt interessant la proposta d'aplicar la
pràctica d'assemblea de classe també a EI. Pel que jo he experimentat, des de
la meva experiència com a alumne aquesta no acostuma a ser una pràctica
habitual i molt menys a Infantil. Crec que en aquesta etapa els infants, tot i
tenir entre 0-6 anys, són molt capaços d'entendre i voler donar la seva opinió
respecte a les coses que els involucren. Per això, trobo d'especial rellevància
el fet de poder-ho compartir amb ells i fer-los partícips del procés. D'aquesta
manera, tal com diu el text, estarem fent créixer a persones amb autonomia
moral, capaços de resoldre co nflictes, que sàpigues identificar i expressar els
seus desitjos, emocions o vivències, amb interessos propis i sabent entendre
els dels altres, entre d'altres. D'aquesta manera, s'afavorirà la construcció
del grup classe des del coneixement de les individualitats i el foment de la
cooperació entre elles.
Paraules clau:
- Pràctiques d’aula
- Assemblea de classe
- Competència en comunicació lingüística
- Competència social i cívica
- Interacció a l’aula
Font: https://eldiariodelaeducacion.com/convivenciayeducacionenvalores/2019/03/05/asambleas-de-clase/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada