dilluns, 24 d’abril del 2023

LECTURA 2B - "La asamblea de clase en educación infantil: Un espacio para crecer como grupo"

 Breu resum de la lectura:

A l’inici d’aquest article ens parlen del valor educatiu-formatiu que té l’etapa d’Educació Infantil (EI), així com que aquesta ha de ser de qualitat. Per tant, s’ha de veure l’escola infantil com un espai respectuós amb la cultura dels infants i les seves famílies, flexible en l’articulació de les activitats, atent tant a les emocions com als aprenentatges, i en el que hi hagi cabuda el moviment, el plaer, la creació i el joc, ja que es busca el desenvolupament integral dels infants.

Les autores ens comenten que a EI cal tenir en compte la pràctica de l'assemblea de classe, ja que és rellevant pel desenvolupament de les competències en comunicació lingüística, social i cívica dels infants d'entre 0 i 6 anys. En aquesta situació, també es fomenta la moral autònoma. Perquè això sigui possible serà millor una educació basada en la relació de respecte mutu, de cooperació, en la que s'estableixin regles per mutu acord. Tal com diu el text: "Esta es la socialización que transforma cualitativament la personalidad del niño" (Sánchez, S y González, C., 2016, p. 141). Tot i la seva importància, incorporar l'assemblea a l'aula com espai formatiu és un repte pels docents. Per una banda, no s'ha de banalitzar la seva funció i, per altra, cal saber gestionar l'especificitat de la comunicació en el grup proporcionant, per tant, l'experimentació comunicativa en context. Així doncs, cal que el docent porti a la pràctica l'assemblea des d'una comprensió profunda del seu valor educatiu, mantenint la seva significativitat i desenvolupant d'aquesta manera totes dues competències interrelacionades. A més, el docent haurà de basar-se en l'escola activa i no emetre judicis sobre les accions o opinions dels infants. Així, estarà oferint un model comunicatiu als infants, la competència en comunicació lingüística dels quals es troba en desenvolupament. Posant la mirada a la part més pràctica, caldrà promoure debats en què els infants puguin pronunciar-se i expressa les seves opinions fins que es coordinin els diversos punts de vista per així poder establir unes regles. A més, a l'aula també ha d'existir una zona neutra per resoldre els conflictes que sorgeixin. Un bon lloc és el "racó de compartir", on els infants podran dipositar cada dia allò que desitgen compartir amb els seus companys.

 

Pregunta a l’autora:

Tal com diuen les autores, la practica de l’assemblea a classe és molt enriquidora per la competència comunicativa lingüística, social i cívica dels infants. Llavors com es que això no s’inclou en el currículum d’EI com una practica habitual?


Comentari personal:

Des del meu punt de vista, crec que és molt interessant la proposta d'aplicar la pràctica d'assemblea de classe també a EI. Pel que jo he experimentat, des de la meva experiència com a alumne aquesta no acostuma a ser una pràctica habitual i molt menys a Infantil. Crec que en aquesta etapa els infants, tot i tenir entre 0-6 anys, són molt capaços d'entendre i voler donar la seva opinió respecte a les coses que els involucren. Per això, trobo d'especial rellevància el fet de poder-ho compartir amb ells i fer-los partícips del procés. D'aquesta manera, tal com diu el text, estarem fent créixer a persones amb autonomia moral, capaços de resoldre co nflictes, que sàpigues identificar i expressar els seus desitjos, emocions o vivències, amb interessos propis i sabent entendre els dels altres, entre d'altres. D'aquesta manera, s'afavorirà la construcció del grup classe des del coneixement de les individualitats i el foment de la cooperació entre elles.


Paraules clau:

  • Pràctiques d’aula
  • Assemblea de classe
  • Competència en comunicació lingüística
  • Competència social i cívica
  • Interacció a l’aula

Font: https://eldiariodelaeducacion.com/convivenciayeducacionenvalores/2019/03/05/asambleas-de-clase/



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...