dilluns, 24 d’abril del 2023

Lectura 2C, "Lectura compartida i estrategias de comprensión lectora en Educación Infantil".

 RESUM

Avui en dia la lectura de contes a les aules és una tècnica molt utilitzada per les mestres d'Educació Infantil. Aquesta lectura de contes, tal com està enfocada no ajuda gaire a desenvolupar estratègies de lectura als infants ni al desenvolupament de les seves habilitats i de comprensió lectora. 
La lectura tal com es duu a terme és un simple monòleg de la mestra i els infants d'oients, sense poder interactuar ni participar. No hi ha cap mena d'interacció per part de la mestra amb els infants i això dificulta el seu procés d'aprenentatge. 

Una eina molt important és la lectura compartida, ja que aquesta sí que ajuda al desenvolupament de l'alfabetització dels infants, perquè ajuda al desenvolupament cognitiu i del lingüístic. En fer una lectura on tots els infants participen i poden interactuar entre ells, és posar a terme una funció la qual no s'activa si només escolten a la mestra. 

Per tant, gràcies a aquesta lectura compartida, els infants adquireixen unes habilitats i unes eines per a una descodificació posterior, una bona ortografia i una comprensió lectora. 

Diferents situacions familiars amb la lectura compartida i amb l'ajuda d'un llibre il·lustrat, demostren que això incrementa i ajuda a aquest desenvolupament. 

En la meva experiència, he pogut estar en dues aules d'infants on la lectura es tractava de manera molt diferent. La primera aula d'infants de 2 a 3 anys, la mestra explicava el conte, però en tot moment demanava interacció dels infants, feia preguntes i, una cosa molt important, és que adjuntava cançons. En aquest cas, els infants, en les seves estones lliures, agafaven els llibres i entre tots se'l miraven i l'explicaven un als altres fent també ús de les cançons. 

En canvi, a l'aula d'infants també de 2 a 3 anys, la mestra només explicava el conte i els infants l'escoltaven. Una vegada acabava deixava el conte i continuava amb la seva feina. Això no cridava l'atenció dels infants i en les seves hores de joc lliure no es miraven el racó de la lectura. 

La nostra feina com a mestres és molt rellevant per ajuda a incrementar les ganes d'aprendre dels infants. Som el seu exemple a seguir.

PARAULES CLAU
- Lectura compartida
- Contes i llibres
- Mestra
- Competencia lectora

PREGUNTA 
- Quines estratègies vàries per ensenyar a llegir a un infant amb NEE. Per exemple, si hi ha un infant amb sordesa, o amb dificultat per al llenguatge, utilitzaríem la llengua de signes o altres recursos perquè l'infant pogués participar?
Infants lectors - Biblioteca Virtual

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...