dilluns, 24 d’abril del 2023

Lectura 2C: Lectura compartida y estrategias de comprensión lectora en educación infantil

FITXA 2: SEGONA EVIDÈNCIA ESCRITA 

Nom i cognoms de l’alumne: Laia Palau Antoja 

Titulació: Grau en Educació Infantil 

Curs: 2n (2022 - 2023) 

Assignatura: Didàctica de la Llengua Oral en Educació Infantil 

Grup: 62 / Seminari: C 

Professorat: Xavier Fontich i Dolors Masats  

Article: Llamazares Prieto, M. T. (2016). Lectura compartida y estrategias de comprensión lectora en educación infantil. Revista Iberoamericana De Educación, 71, 151-172. https://doi.org/10.35362/rie7109 

Resum de l’article: 

Aquest article va ser escrit per María Teresa Llamazares i María Dolores Alonso-Cortés Fradejas, on les dues autores ens parlen de la importància que té en el quotidià la lectura de contes en les aules de l’etapa d’Educació Infantil. Els infants tenen curiositat i interès per aprendre a través de l’escolta de narracions que els adults, en aquest cas, les mestres llegim en veu alta.  

Aquest article ens fa qüestionar fins a quin punt l’activitat de la lectura contribueix a desenvolupar el gust per llegir i si ajuda a començar a endinsar a l’infant en el món de la llengua escrita o no. Aquesta lectura ens confirma que la lectura de contes es pot convertir en una pràctica clarament beneficiosa per ensenyar als infants, d’edats primerenques, estratègies de lectura i, per tant, oferir-los des de ben petits habilitats de comprensió lectora.  

Connectem l’article amb el nostre món més proper: 

Personalment, aquest article m’ha semblat molt interessant, ja que penso que aquesta pràctica educativa que es planteja és molt beneficiosa pels infants i és clarament un recurs educatiu que cal tenir en compte. Tot això, m’ha portat a recordar com era aquesta pràctica lectora quan cursava l’etapa d’educació infantil.  

Llegir sempre s’ha dit que és un dels hàbits més beneficiosos per aprendre nou vocabulari, així com desenvolupar la intel·ligència emocional, però la pregunta és: en tots els centres educatius s’implementa l’estratègia de potenciar la lectura compartida? 

Quan jo cursava P3, P4 i P5, a la meva escola hi havia en cada aula un racó de llibres on en les estones de racons podíem anar-hi si ens venia de gust. A més a més, l’escola disposava d’una biblioteca on un cop per setmana anàvem allà per escoltar la narració d’un conte que ens feia la bibliotecària. Aquestes sessions partien de l’estratègia de fer lectura compartida, on era essencial la participació activa de nosaltres, els infants, i l’adult, les mestres, per tenir un progrés idoni. L’adult, en aquest cas, la bibliotecària, era la figura clau per desenvolupar una sessió on la lectura compartida fos de qualitat. Ella era l’encarregada de mediar les experiències, interessos i coneixements dels infants.  

Aquesta experiència va ser molt positiva per mi. Quan hi penso, me’n recordo de molts moments bonics que vaig poder viure gràcies a aquesta pràctica educativa que es feia a l’escola on anava. Aprendre a través de la lectura compartida va ser per mi una oportunitat perfecta per introduir-me en el món de la comprensió lectora. Tenia interès per la lectura, tenia ganes d’aprendre a través de la lectura.  

Descobrir el món que ens envolta a través de llibres i contes és un regal i penso que, com a docents, hauríem de vetllar per no apagar aquestes ganes de llegir que desperten els infants des de ben petits.  

Pregunta per l’autor: 

Quin tipus d’estratègies utilitzaries per aplicar la mateixa metodologia en aules d’infants menors de 4-5 anys? Creus que seria igual de beneficiós amb infants més petits? 

Paraules clau: 

Lectura compartida, propòsits de lectura, estratègies. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...