dilluns, 24 d’abril del 2023

LECTURA 2C: "Lectura compartida y estrategias de comprensión lectora en educación infantil".

                                

Font: https://www.shutterstock.com/es/photos

L'article "Lectura compartida y estrategias de comprensión lectora en educación infantil" se centra principalment en la importància de fomentar la lectura compartida. Explica que l'alfabetització emergent es refereix a les habilitats, coneixements i actituds que els nens petits desenvolupen abans de l'alfabetització convencional. La lectura compartida, tant en la família com a l'aula, és una pràctica pedagògica sistemàtica que millora el desenvolupament cognitiu primerenc i lingüístic en particular, gràcies al fet que els nens adquireixen habilitats i eines importants per a una posterior descodificació, ortografia i comprensió lectora. En totes dues situacions, es tracta de situacions dialògiques en les quals els nens interactuen entre ells i amb el docent per a fer preguntes i donar respostes sobre el que llegeixen i mentre llegeixen, la qual cosa millora les seves habilitats d'expressió i comprensió oral.


En segon lloc, el text explica un procediment de lectura compartida en una classe d'educació infantil utilitzant un conte popular titulat "El ximple del meu poble". L'elecció del conte es basa en la seva estructura narrativa de repetició, comuna en els contes orals populars per a facilitar la comprensió i la memorització. Es destaca la importància de les estratègies de comprensió lectora i se suggereixen diferents tècniques per a posar-les en pràctica abans, durant i després de la lectura.


Finalment, l'article emfatitza la importància de fomentar la interacció activa amb el text i es proposen estratègies que inclouen la clarificació, la focalització, el modelatge i la bastimentada. Es recomana que aquesta seqüència pot ser efectiva en el desenvolupament de la capacitat d'inferir, fins i tot en nens petits. A més, s'anima als mestres a provar aquesta forma de treball amb els nens a l'aula.


Des de la meva experiència personal, aquest text m'ha fet reflexionar en profunditat, ja que la lectura per a mi ha estat un obstacle des de fa molt temps. Des de petita m'han explicat la importància de la lectura i al principi gaudia de fer aquesta activitat fins i tot com a hobby, però amb el temps s'ha anat convertint en tot el contrari. La lectura es va convertir en una acció obligatòria, de llibre que no m'agradaven, i que a més, em costaven molt de llegir per culpa de la meva dislèxia. Tot aquest conjunt va fer que fins i tot avui dia és una cosa que encara em costa i només llegeixo si és necessari per als meus estudis. Per aquest motiu, la lectura m'ha fet reflexionar, i realment si penso que és molt important fomentar aquesta lectura compartida tant a l'aula com a casa, i que els alumnes puguin arribar a sentir amor per aquesta lectura.


Si tingués l'ocasió de fer-los una pregunta a les dues autores d'aquest text, seria la següent: Com creus que seria possible de canviar el gust per la lectura a un infant que ho veu com un obstacle? Quines repercussions creus que tindria pel desenvolupament dels infants no practicar la lectura compartida?


Finalment, m'agradaria mencionar tres paraules que considero claus del text: lectura compartida, comprensió lectora i estratègies.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...