LA ASAMBLEA DE CLASE EN EDUCACIÓN INFANTIL: UN ESPACIO PARA CRECER COMO GRUPO
Font: https://blocs.xtec.cat/xcbprojecte109/files/2016/06/R1.jpg
Breu síntesi de la lectura
Al llarg de lectura se’ns presenta la gran importància que té el fet que els infants participin en activitats significatives on interaccionin amb altres infants, ja que d’aquesta manera adquireixen nous coneixements i, a la vegada, més habilitats per actuar en societat. Així doncs, veiem que l’adult ha de tenir una bona relació amb els infants per tal de ser el seu guia i fer-los un bon acompanyament.
Seguidament, es parla de la reunió entre iguals, un moment educatiu molt rellevant en l’educació infantil, donat que és un moment que promou la construcció de diferents competències dels infants.
En conseqüència, es presenta l’assemblea, un espai dirigit pels mateixos alumnes, destinat a promoure l’educació cívica i moral, amb rols determinats. En aquesta els infants parlen dels conflictes del dia a dia i d’altres temes que creuen importants, i d’aquesta manera poden viure l’experiència de formar part d’una organització democràtica de la societat en què ells/es assumeixen la responsabilitat dels seus comportaments.
Tot i que en l’àmbit d’educació infantil es qüestiona aquesta pràctica, ja que els infants es troben en una etapa en què no tenen desenvolupades les capacitats per dur a terme una conversa autènticament compartida en el grup, en canvi, la reunió adquireix unes altres característiques discursives (contes, cançons…). D’igual manera es considera important realitzar-les tot i ser d’una manera més simple perquè els infants puguin desenvolupar la competència cívica i social i la competència lingüística.
Per concloure, l’article destaca l’assemblea com un espai on els infants poden expressar amb llibertat com se senten o que pensen, ja que es troben en un entorn de cooperació, respecte i col·laboració, el que dona lloc al desenvolupament de la seva autonomia moral. De manera que a l’assemblea els infants senten que poden experimentar amb el llenguatge sense por i amb confiança.
Comentari personal
En fer la lectura puc dir que ha sigut del meu grat i m’ha semblat molt interessant, ja que era conscient que la parla i la interacció entre mestres i infants i entre infants era molt important perquè els més petits puguin desenvolupar diferents competències, però no havia pensat en aspectes que ha mencionat la lectura com és el de desenvolupar la seva autonomia moral, per exemple.
Per aquest motiu m’agradaria destacar el moment de la lectura en què es parla de la resolució pacífica dels conflictes. En aquest punt se’ns parla de la relació que s'estableix amb els altres i com sempre es troben dificultats, però d’igual manera es considera important per educar als infants com bons ciutadans.
Tots els individus es troben amb diferents vivències, com ara amb conflictes, que contribueixen al seu creixement emocional i moral. En trobar-se en aquestes situacions van integrant normes, i una part que contribueix en aquest procés el diàleg, per aquest motiu, en relació amb els conflictes, es planteja l’obligació de crear un espai per la resolució de conflictes: el racó de compartir. En aquest espai els infants podran fer diferents aportacions com un conte que volen compartir, una cançó o un sentiment, entre d’altres, perquè d’aquesta manera els infants puguin tenir consciència que tots són companys i amics. Arran d'aquesta idea, també es poden incloure frases perquè els infants puguin parlar, durant l’assemblea, dels problemes que sorgeixen a l’aula i així proporcionar als infants diferents tècniques perquè siguin capaços de resoldre els conflictes a través del diàleg.
Formular una pregunta
Quin moment seria el més adequat per crear aquest espai com és el de l’assemblea de classe al llarg del dia dins d’una aula d’Educació Infantil del primer cicle?
Seleccionar entre tres-cinc paraules clau del text
Diàleg
Desenvolupament social i cívic
Desenvolupament de la competència lingüística
Docent
La comunicació a l’aula
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada