Breu resum de la lectura
“La asamblea de clase en educación infantil: un espacio para crecer como grupo” és un fragment d’una revista i està escrit per la Susana Sánchez Rodríguez i la Carmen González Aragón. Aquest, ens vol mostrar la importància de l’assamblea de la classe com a espai on es poden desenvolupar les competències de comunicació lingüística, social i cívica dels infants entre zero i sis anys.
El text es divideix en 8 apartats: El valor educatiu-formatiu de l’Educació Infantil; La relació entre adult i infant, el motor de l’activitat; La dificultat de la comunicació en gran grup en Educació Infantil; L’assamblea de clase en Educació Infantil (un espai per aprendre a parlar i construir-se); El desenvolupament de l’autonomia moral en Educació Infantil a través de l’assamblea; La intervenció docent en que contitueix al grup en l’assamblea; El reflex comunicatiu de la intervenció en l’assamblea i la Conclusió.
Així doncs, ens parla de l’Educació Infantil com a etapa amb molt valor educatiu que encara ha de batallar contra dos grans estereotips (l'assistència i la preparació per l’escola de primària), que acaben generant expectatives equivocades per part de les famílies que porten els infants de 0 a 6 anys que porten a l’escola o la llar d’infants. També ens explica com cada moment que l’adult i l’infant comparteix en l’entorn de l’escola d’Educació Infantil és un moment educatiu i, per tant, està ple d’oportunitats per aprendre.
El text tracta sobre l’equilibri entre la interacció adult-infant és la que permet que l’acció educativa sigui significativa i permet que l’infant investigui i aprengui amb la companyia del docent, que construeixen als infants com un grup humà, entenent-lo com a divers, i pretenen que es formin per comunicar, socialitzar i aprendre a través de la investigació i el joc.
L’assemblea és una reunió setmanal destinada a posar en comú diferents qüestions que afecten el dia a dia de l’aula on els infants han de participar per poder entendre el que és una autèntica organització democràtica de la societat. La reunió del grup entre iguals és una situació educativa rellevant amb molt valor educatiu, ja que és un espai viu que té un paper important de cara a la construcció del grup i de les individualitats dels membres que el formen: els infants reflexionen i comparteixen experiències escolars i vivències personals.
Aquestes converses han d’estar moderades pels docents des de l’escolta (sense jutjar) i la comprensió de les capacitats i les necessitats dels infants. El professor o professora té en compte l'opinió dels infants (no aclapara el discurs de l’infant sinó que potencia la comunicació autèntica entre iguals) i ofereix un model comunicatiu als infants que encara estan desenvolupant la competència en comunicació lingüística.
L’escola ha de ser un espai respectuós amb la cultura dels infants i les seves respectives famílies, flexible en l’articulació de l’activitat, atent a les emocions i els aprenentatges, ja que busca el desenvolupament integral dels infants i el desenvolupament de la seva autonomia.
Per tant, també donem importància al fet que els infants s’acostumin a compartir, debatre i prendre decisions entre iguals al llarg de l’etapa d’Educació Infantil.
Alguns interrogants que planteja i que formularíeu a l’autor
Considereu que si aquestes assemblees també es duguessin a terme al llarg de l’ESO, Batxillerat o la Universitat, els i les alumnes se sentirien més implicades en el procés educatiu i tindrien un paper més actiu en el seu propi aprenentatge?
Comentari personal
En referència a la pregunta que he fet, considero que seria favorable que hi hagués un espai setmanal on els i les alumnes poguessin compartir els seus dubtes i preocupacions, fet que els faria sentir més involucrats en l’aprenentatge (sobretot al llarg de l’època de l’ESO), però considero que perquè aquesta assemblea estigui ben formada i els nois i noies participin ha de ser una activitat que realitzen sovint des que són petits.
Imatge + Enllaç amb la font de la imatge
Seleccionar entre tres-cinc paraules clau del text
Comunicació
Competència social i comunicativa
Interacció a l’aula
Debat
Acció educativa
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada