dissabte, 22 d’abril del 2023

LECTURA 2D. L'ASSEMBLEA A L'EDUCACIÓ INFANTIL

Cita de la lectura: Sánchez Rodríguez, S., & González Aragón, C. (2016). La asamblea de clase en educación infantil: un espacio para crecer como grupo. Revista iberoamericana de educación.  71 (1), 133-150. https://rieoei.org/historico/documentos/rie71a06.pdf 

Resum de la lectura

L'article tracta sobre el valor de les reunions en grup en assemblea, com un mètode educatiu qualitatiu per al desenvolupament d'habilitats comunicatives, socials i cíviques en infants entre 0 i 6 anys.


Al text s'explica el funcionament de la dinàmica de l'assemblea, basada en el model de Freinet (1972), què consisteix en un moment on es retroba tot el grup d'infants per discutir temes relacionats tant amb experiències dins de l'escola, com de la vida personal els infants. S'inclouen temes com ara l'elaboració de normes de convivència a l'aula, la resolució dels conflictes, etc. Per tant, aquesta proposta és una oportunitat per als infants per compartir les seves idees i opinions. A més, es fomenta la participació activa dels alumnes i es promou la democràcia i la cohesió del grup classe.

Les autores destaquen que cal fer una diferenciació entre les assemblees on es fan servir estratègies discursives de caràcter artístic com ara explicar contes, cantar cançons... I les assemblees dedicades a treballar la reflexió, la conversa, el diàleg, a través de l'ètica i valors democràtics.


Així doncs, al text també s'esmenta que durant l'assemblea els infants assimilen les regles i valors del grup social, que definiran la seva personalitat en el futur. Per això, les autores destaquen el paper del mestre, que es basa a orientar i guiar el debat per mantenir un fil conductor. A més, aquest es comunica de manera horitzontal, és a dir, no es posiciona durant la discussió, no existeix la jerarquització de poder.


D'aquesta manera, les autores defensen que la metodologia que es fa servir en l'assemblea es basa en la relació de respecte mutu i cooperació, on les regles s'estableixen per mutu acord i no es parla de càstigs sinó de conseqüències. Això, fomentarà el desenvolupament de l'autonomia moral en els nens i nenes.


Comentari personal: 


Després de la lectura, ha canviat la meva visió sobre el concepte d'assemblea en l'etapa infantil. Abans relacionava l'assemblea en educació infantil amb reunions dedicades a explicar contes, presentar una proposta de joc, cantar cançons... Però, després de llegir aquest article i el que hem comentat a les sessions de l'assignatura de Didàctica de la Llengua Oral en Educació Infantil, he comprès la importància de treballar el llenguatge oral de manera qualitativa i quines estratègies cal fer servir com a docent.


Personalment, penso que la meva acció educativa amb la infància va bastant encaminada als valors que s'esmenten a l'article (el respecte mutu, la negociació, l'escolta activa...) Donat que soc monitora de menjador del curs de 4t de primària, en faig molt d’ús de l'espai de l’assemblea per resoldre conflictes i tractar temes del dia a dia amb tot el grup, però se'm feia difícil posar-ho en pràctica amb un grup d'infants de 2-3 anys. 


En definitiva, m'ha semblat un article molt interessant i necessari per millorar professionalment, confiant més en la petita infància per tal de desenvolupar les seves capacitats i habilitats lingüístiques i socials.



Pregunta a l’autor: Com podem incloure l’alumnat amb NEE, com per exemple infants amb TEA o infants amb dificultats en l’adquisició del llenguatge oral, en la participació de l'assemblea?


Paraules clau: assemblea, debat, habilitats comunicatives, grup social, autonomia moral. 



Font de la imatge

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...