Breu resum de la lectura
L'article redactat pel Dr. Xavier Fontich desenvolupa dos conceptes claus (la bastida i la parla exploratòria) dels estudis socioculturals.
Segons l'article, els infants actuen com agent actiu on a partir de la interacció amb la resta de persones aprenen. El llenguatge en el món educatiu és el mitjà per ajuntar instruments psicològics i símbols convencionals En primer lloc, la bastia diríem que és tot aquell acompanyament que rep els infants per part dels docents en la que s'esdevenen tres moviments segons diverses estratègies, com poden ser de contingència (respon segons el nivell de l'infant), de retirada gradual (segons el nivell d'autonomia de l'infant) i de transferència de responsabilitat. En segon lloc, la parla exploratòria són converses que apareixen per donar eines a l'hora de resoldre certes complicacions o problemes entre els iguals. Aquest procés és controlat o regulat pel docent, ja que té el paper d'acompanyar als infants.
Tal i com s’explica, tenir un bon referent a l'aula és un element essencial en el procés d'aprenentatge dels infants. La bastia i la parla explorativa són dos termes que els infants han d'anar adquirint al llarg de la seva etapa escolar per poder desenvolupar mitjançant el diàleg les seves capacitats intel·lectuals.
Comentari personal
Una vegada fet la lectura de l'article sóc més conscient de la importància que té les interaccions socials en l'àmbit educatiu i la magnitud que està tenint per canviar i evolucionar.
Abans les classes eren més individuals i el protagonista era el docent i no l'alumne. Els alumnes interactuaven menys entre ells i no hi havia el diàleg i el debat que hi ha avui dia. El rol de l'alumne no tenia gaire importància i es resumia en escoltar i memoritzar sense dona lloc a la reflexió crítica.
El paper del professor en la reflexió de l'alumne és fonamental per a l'aprenentatge significatiu i el desenvolupament personal i cognitiu de l'estudiant. El professor pot proporcionar un ambient segur i de suport perquè els alumnes se sentin còmodes per a compartir els seus pensaments i reflexions. En crear un ambient de confiança i respecte, el professor pot motivar als alumnes a pensar críticament i expressar les seves idees lliurement. El professor pot ajudar els estudiants a desenvolupar habilitats metacognitives, cosa que significa que els alumnes poden comprendre el seu propi procés d'aprenentatge. Això pot incloure ajudar els estudiants a identificar les seves fortaleses i febleses d'aprenentatge, com s'enfronten a nous desafiaments, i com poden millorar la seva comprensió i retenció de la informació.
En resum, el paper del professor en la reflexió de l'alumne és crític per a l'aprenentatge significatiu. En proporcionar un ambient segur i de suport, modelar la reflexió crítica, guiar el procés de reflexió i promoure la metacognició, el professor pot ajudar els estudiants a desenvolupar habilitats de pensament crític i reflexió que els seran útils durant tota la seva vida.
Pregunta per l’autor
Com va evolucionant la parla exploratòria segons l'etapa evolutiva de l'infant?
Paraules clau
Discurs
Llenguatge oral
Parla exploratòria
Bastida
Marc escolar
Imatge
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada