Síntesi de la lectura
L'article de ''Hablar: Charlar, conversar y dialogar'' d'Irene Puig Olivé publicat a la revista Aula d'Infantil, ens exposa les diferències entre ''parlar'', ''conversar'' i ''dialogar''.
Ens descriu la parla com una conversa informal sense cap propòsit específic, la conversa des d'un punt més profunda i significativa que pot ser formal o informal i el diàleg com a una conversa, però més estructurada i respectuosa fent que ambdues parts de les quals participen en la conversa, s'intentin entendre, arribar a fets finals o a conclusions.
La primera té un ús més adient per infants situats en la llengua fa poc temps i acabats d'arribar a l'educació infantil mentre que la segona s'adequa als infants d'entre 4 i 5 anys, anant més enllà.
A més, ens exposa la importància de treballar el llenguatge per arribar fins al pensament. Mentre millorem la nostra llengua, els pensaments van fent-se més abstractes i ens situem en una realitat del món cada cop més propera. Són dos processos que no poden anar per separat i que fan un únic camí. També, ambdós són una facilitat per poder parlar-nos a nosaltres mateixos i per crear relacions socials.
Per tant, la conversa, el llenguatge, l'oralitat i l'estimulació de totes aquestes, són una part o haurien de ser-ho de l'educació infantil. Prenen moltíssima importància per al desenvolupament dels infants. Hi ha diverses maneres d'ajudar-los a créixer de forma interactiva en l'oralitat.
També hi ha alguns punts que afavoreixen com: crear ambients amb condicions favorables, conduir les sessions de les converses provocant intervencions amb preguntes obertes i escollir recursos que sobtin als infants.
En conclusió, l'autora suggereix ensenyar als infants sobre la importància de la comunicació i la diferència entre alguns termes i quan fer-los servir d'una forma adequada. A més, exposa que s'han de fomentar les habilitats de diàleg en els infants des d'una edat primerenca perquè els ajudarà a desenvolupar relacions saludables i a resoldre conflictes d'una forma efectiva en el futur.
Pel que fa a la meva experiència personal amb la lectura, he de dir que, no fa tants anys que jo vaig sortir de l'escola com a estudiant i inclòs en batxillerat o la universitat, la majoria d'assignatures es dediquen a ser un monòleg en el qual els estudiants no tenen oportunitat de participar, relacionar-se o expressar-se. Per tant, estic d'acord, i cada cop més, en el fet que els sistemes educatius necessiten una renovació i donar-li molta més importància a l'oralitat que pot ser tan afavoridora i positiva per als infants i posteriorment adults.
Actualment, nosaltres vivim ja en un sistema d'aprenentatge per mitjà d'escolta, reproducció i monòleg, deixant poc pas a la participació i l'expressió.
Preguntes a l'autora
A l'autora del text, li faria la següent pregunta: Penses que a hores d'ara, als centres educatius, hi ha o s'està iniciant una immersió d'aquest factor com a novetat cap als infants? Si és que si, com ho estan fent?
Paraules clau
Parlar - Conversar - Dialogar - Oralitat

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada