dijous, 11 de maig del 2023

"Potenciar la comunicación en el primer ciclo de educación infantil. Criterios y pautas de actuación"

  1. Breu resum de la lectura

En aquest article ens expressa la importància de les interaccions que té un infant des de que neix i com les podem potenciar per desenvolupar-se en l’àmbit oral. 

Considerant que els éssers humans som una espècie social, on ja des de nadons necessitem aquesta companyia i amor, de fet ho necessitem tant com l’alimentació, tal i com ens afirma Alonso, Gómez y Salvador, 1996.

És per aquest motiu que serà primordial posar paraules a tot allò que li envolta a l’infant, ja que són primeres experiències i ens ajudarà a crear un context, on situar a l’infant i fomentar un vocabulari ric per al nadó. D’aquesta manera, tal i com se’ns comenta a l’article, des d’un principi el diàleg serà bidireccional, ja que l'adult s’expressa cap a l’infant i aquest mica en mica ho va comprenent, però l’infant també trobarà les seves eines per expressar le seves necessitats. 

La comunicació del nadó cap a l’adult serà molt primitiva, i serà més una tasca del referent d'interpretar aquella necessitat. Ara bé arribarà un punt en què l’adult li doni una instrucció i l’infant escolti, en aquest moment per senzilla que sigui l’acció, es considera que ja comença ha haver una comunicació per part del nadó. Per exemple, un infant comença a plorar perquè té gana i l’adult li explica com li prepara el biberó i li va ensenyant. Llavors el nadó és calma perquè veu que se l’ha entès i es farà allò que vol, però que s’ha d’esperar.

Veiem doncs com la comunicació oral serà primordial pel nadó des dels seus primers dies de vida, i com la comunicació verbal i no verbal tindran un gran paper en el seu desenvolupament.


                    b. Alguns interrogants que planteja i que formularies a l’autor


Atenent aquesta gran tasca que té l’oral i que ha d’atendre els referents a l’infant, considero que s’hauria de transmetre i donar a conèixer dels grans beneficis que pot tenir si es fa bé la implementació. Per aquest motiu veiem com no hi ha coneixement d’ella i tot depèn de l’interès que li dediquin els progenitors per informar-se i arribar aquests coneixements, i de la mateixa manera de cara als professionals de l’educació, on la formació de l’oral té molt poca cabuda en el currículum. Per aquest motiu li formulo a l’autor que de quina manera considera que s’hauria de transmetre aquests valors que s’exposen a l’article a la pràctica, és a dir, com es podria fer arribar tots aquests coneixements als referents principals del nadó, perquè aquests tinguin aquest coneixement i ho puguin posar en pràctica amb l’infant.


                c. Comentari personal: m’ha semblat interessant perquè..., m’ha semblat que un dels aspectes que aborda hauria hagut d’ampliar-se més perquè..., m’ha sorprès que un dels aspectes que explora sigui tan important ja que a la meva experiència...)


La veritat és que aquest article m’ha fet reflexionar la meva tasca com a educadora, perquè n’era conscient de la gran importància que té l’oral i de fet dins les aules es veu com de primordial es posar paraules a tot allò que els envolta, per crear aquest context i un entorns pròxim als infants. És més, sempre procuro tenir en compte els criteris que s’han esmentat, on sempre hi ha moments per a la comunicació: l’entrada i sortida de l’escoleta, els racons i ambients, escolta dels contes, canvi de muda, l’hora de dinar…, en tots aquestes situacions es pot crear comunicació, i és més els moments que són rutinaris de la cuida i higiene de l’infant són primordials per aquesta comunicació. Perquè és un moment que li dediques en exclusiva a l’infant i per aquest motiu hem d’evitar fer-ho mecànic, sinó aprofitar aquesta intimitat i individualitat per potenciar aquest diàleg entre infant i referent, a partir de l’afecte i el respecte d’un cap a l’altre.


Recomano aquesta lectura d'on he extret la fotografia: CardonaTerreu, R. (2021). ¿Cómo ayudar a mi bebé a hablar? Enfamil Españahttps://www.enfamil.es/blogs/desarrollo-de-mi-bebe/como-ayudar-a-mi-bebe-a-hablar

Paraules a destacar:
  • Evolució
  • Paraules
  • Compartir
  • Compenetració
  • Respecte

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...