dijous, 11 de maig del 2023

Lectura 4D: Potenciar la comunicación en el primer ciclo de educación infantil. Criterios y pautas de actuación.

 

  1. Síntesi de la lectura.


Després d’haver fet la lectura d’aquest article, podem destacar que els adults que viuen amb els infants desenvolupen, de forma espontània, un conjunt de conductes comunicatives que faciliten el desenvolupament comunicatiu-lingüístic dels infants. 


Per això, des del naixement, l’infant interactua amb els adults que l’envolten per tal que s’ocupin d’ell i puguin satisfer les seves necessitats. Així doncs, per manifestar el que volen, utilitzen algunes conductes que tenen un significat lèxic. Algunes d’aquestes conductes són: moure les mans, plorar, manifestar sorpresa, etc. D’aquesta manera, els adults responen davant d’aquestes manifestacions i és aquí on es generen els primers diàlegs entre l’adult i infant. 


L’infant des de petit està preparat per mantenir una interacció amb l’entorn que l’envolta. 

A més, cal destacar que tal com explica la lectura la mare és la persona que dona lloc a aquest diàleg, però a mesura que va transcorrent el temps, l’infant té més protagonisme i té un paper molt més actiu. 


Quant als criteris i les pautes que es poden treballar a l’aula per poder potenciar el desenvolupament comunicatiu, en podem destacar les següents:

-Qualsevol moment escolar és bo per poder fomentar la comunicació. 

-El canvi de bolquers o de roba són moments que ajuden a propiciar la comunicació.

-Hem de donar-li intenció comunicativa a cada gest o moviment que l’infant faci durant el primer any de vida. 


Per acabar, cal destacar que no existeix un únic estil comunicatiu, però nosaltres com a futures educadores hem d’adoptar un estil comunicatiu basat en la tranquil·litat i la paciència cap als nostres infants. 


  1. Relació d’algun aspecte amb la nostra vida, altre assignatura, etc. 


Després d’haver llegit aquest article, vull destacar un aspecte que vam estar treballant molt en una classe de desenvolupament de la personalitat, assignatura del primer curs d’educació infantil.

En aquesta sessió vam estar parlant sobre la importància que té el plor durant els primers mesos de vida. En néixer, l’infant és un ésser que necessita comunicar el que sent en tot moment, ja que vol que algú satisfaci les seves necessitats bàsiques. Així doncs, és per aquest motiu que l’infant plora, perquè l’infant plora com a forma de comunicar-se i expressar-se amb els adults. 

Per aquest motiu, cal sempre que l’adult respongui davant d’aquestes manifestacions i actuï en consequència per poder donar sempre el millor a cada nen/a.  


  1. Formular una pregunta a l’autor. 

-Quines eines o recursos es podrien utilitzar per poder treballar la comunicació amb un infant que té sordesa a l’aula d’educació infantil?


  1. 5 paraules claus del text com a elements importants.

-diàleg.

-procés de comunicació.

-treball educatiu. 

-desenvolupament comunicatiu. 

-interacció.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...