Breu resum de la lectura:
Aquesta lectura explica com el llenguatge facilita la construcció social
del coneixement a la vegada que mostra els processos d’interacció i els
coneixements construïts a partir d’aquest. És a través d’un projecte que es va
realitzar a una aula d’I5 que es van mostrant diferents exemples i es van
explicant els perquès i la rellevància de les diferents accions.
Al llarg de l’article s’aborden diferents temes que són rellevants per
entendre aquesta construcció del coneixement. En primer lloc, es parla del fet
d’aprendre des de l’interès dels infants. A partir del projecte fet a l’aula es
veu com és d’essencial que els infants se sentin el màxim de partícips en tot
el procés per tal de generar-los interès i que tinguin més ganes de seguir
aprenent. Lligat amb això, un altre aspecte important és el del paper de la
mestra. Aquesta ha de saber com guiar la situació per tal que els infants se
sentin animats a participar a la vegada que els ha de deixar prou espai perquè
les converses sorgeixin i aquesta construcció de coneixement conjunt sigui
possible. En aquest sentit, un altre aspecte que s’exposa i que també és
rellevant és el fet que existeixi una bona relació entre els docents i els
infants, ja que és a través de la seva història compartida que es van generant
converses cada cop més riques.
Més en relació amb el projecte d’aula en si, l’article exposa com és d’important
que els infants sàpiguen fer preguntes, tinguin curiositat per saber noves
coses i també sàpiguen relacionar la informació que ja tenen amb la que van
adquirint. Tot això, de manera conjunta i interaccionant amb el grup.
Per tant, el que l’article ens exposa és com canviant la manera d’ensenyar
es pot generar un procés d’ensenyament-aprenentatge rellevant que afavoreixi a
la construcció de coneixement conjunt. A més, demostra que treballant per
projectes a l’EI es facilita la construcció social del coneixement, que a la
vegada afavoreix a la comprensió i fa que els infants gaudeixin aprenent.
Pregunta per a l’autor:
Com ho podem fer perquè les escoles vagin aplicant aquestes metodologies més participatives i no es quedin estancades amb allò “més tradicional”?
Comentari personal:
Personalment, m’ha semblat molt interessant el projecte que es planteja i
la manera com s’ha dut a terme. M’han agradat molt les diferents fases que
s’han anat seguint i com han estat plantejades de manera que els infants puguin
participar al màxim. Crec que és essencial, tal com es diu al text, que els
infants se sentin partícips del procés per tal de generar-los interès i més
ganes de continuar aprenent. Des del meu punt de vista, això és un aspecte que
encara s’ha de treballar molt fins a arribar a aplicar-lo a la majoria dels
centres. És cert que ja hi ha escoles que fan servir metodologies més
participatives on els infants poden dir més la seva, però encara n’hi ha moltes
altres que plantegen directament els projectes sense tenir en compte l’opinió
dels infants. I ja no només crec que s’hagi de tenir en compte pel fet que els
infants sentin que han pogut participar, sinó també perquè puguin experimentar,
tal com també es diu al text, el fet d’escoltar als companys, de decidir de
manera conjunta, de saber respectar els torns, d’argumentar les coses... És a
dir, de començar-se a trobar amb diferents situacions que podran viure en el
seu dia a dia i a les que s’hauran d’enfrontar.
Cinc paraules clau:
Interacció, curiositat, participació, bona relació, projectes.
Imatge:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada