dilluns, 8 de maig del 2023

EL LENGUAJE COMO MEDIO DE CONSTRUCCIÓN SOCIAL DEL CONOCIMIENTO EN EDUCACIÓN INFANTIL

Breu resum de la lectura:

Aquesta lectura explica com el llenguatge facilita la construcció social del coneixement a la vegada que mostra els processos d’interacció i els coneixements construïts a partir d’aquest. És a través d’un projecte que es va realitzar a una aula d’I5 que es van mostrant diferents exemples i es van explicant els perquès i la rellevància de les diferents accions.

Al llarg de l’article s’aborden diferents temes que són rellevants per entendre aquesta construcció del coneixement. En primer lloc, es parla del fet d’aprendre des de l’interès dels infants. A partir del projecte fet a l’aula es veu com és d’essencial que els infants se sentin el màxim de partícips en tot el procés per tal de generar-los interès i que tinguin més ganes de seguir aprenent. Lligat amb això, un altre aspecte important és el del paper de la mestra. Aquesta ha de saber com guiar la situació per tal que els infants se sentin animats a participar a la vegada que els ha de deixar prou espai perquè les converses sorgeixin i aquesta construcció de coneixement conjunt sigui possible. En aquest sentit, un altre aspecte que s’exposa i que també és rellevant és el fet que existeixi una bona relació entre els docents i els infants, ja que és a través de la seva història compartida que es van generant converses cada cop més riques.

Més en relació amb el projecte d’aula en si, l’article exposa com és d’important que els infants sàpiguen fer preguntes, tinguin curiositat per saber noves coses i també sàpiguen relacionar la informació que ja tenen amb la que van adquirint. Tot això, de manera conjunta i interaccionant amb el grup.

Per tant, el que l’article ens exposa és com canviant la manera d’ensenyar es pot generar un procés d’ensenyament-aprenentatge rellevant que afavoreixi a la construcció de coneixement conjunt. A més, demostra que treballant per projectes a l’EI es facilita la construcció social del coneixement, que a la vegada afavoreix a la comprensió i fa que els infants gaudeixin aprenent.


Pregunta per a l’autor:

Com ho podem fer perquè les escoles vagin aplicant aquestes metodologies més participatives i no es quedin estancades amb allò “més tradicional”?


Comentari personal:

Personalment, m’ha semblat molt interessant el projecte que es planteja i la manera com s’ha dut a terme. M’han agradat molt les diferents fases que s’han anat seguint i com han estat plantejades de manera que els infants puguin participar al màxim. Crec que és essencial, tal com es diu al text, que els infants se sentin partícips del procés per tal de generar-los interès i més ganes de continuar aprenent. Des del meu punt de vista, això és un aspecte que encara s’ha de treballar molt fins a arribar a aplicar-lo a la majoria dels centres. És cert que ja hi ha escoles que fan servir metodologies més participatives on els infants poden dir més la seva, però encara n’hi ha moltes altres que plantegen directament els projectes sense tenir en compte l’opinió dels infants. I ja no només crec que s’hagi de tenir en compte pel fet que els infants sentin que han pogut participar, sinó també perquè puguin experimentar, tal com també es diu al text, el fet d’escoltar als companys, de decidir de manera conjunta, de saber respectar els torns, d’argumentar les coses... És a dir, de començar-se a trobar amb diferents situacions que podran viure en el seu dia a dia i a les que s’hauran d’enfrontar.

 

Cinc paraules clau:

Interacció, curiositat, participació, bona relació, projectes.

 

Imatge:


https://www.infova.es/cohesion-equipo-de-trabajo/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...