dilluns, 8 de maig del 2023

Lectura 3D: "Una experiència d’hort escolar ecològic"

 

Breu resum de la lectura

Aquest article, ens explica que l’escola d’educació infantil O Areal, una petita escola de tres unitats, va transformar un petit espai deixat per l’hivernacle d’ampolles en hort ecològic. El claustre en ple i tot l’alumnat és part activa en el projecte de l’hort. Van utilitzar una metodologia basada en l’experimentació, on proporcionaven als infants diverses experiències amb les que poden relacionar els coneixements que posseeixen amb els nous que volem que arribin a assolir.
Per aprendre i generar coneixements van realitzar diversos agrupaments, en els quals feien una sessió destinada a treballs específics de l’hort (sembra, regatge, adobament, neteja, elaboració de compost, etc.) i si el temps no ho permetia, feien tasques d’investigació dintre de l’aula. A més feien treballs en grups mixtos per tal de crear un aprenentatge entre iguals i més significatiu. A més a més, fomenten el llenguatge oral a través d’una petita exposició que han de fer els infants explicant en cada sessió el que van fer a l’hort aquell dia. Amb aquest projecte volien treballar els valors com són el respecte i la cura per a la naturalesa, relacionar l’hort ecològic amb l’alimentació saludable i que tinguessin aquesta responsabilitat respecte al medi ambient.
Pel que fa la part d’avaluació, ho van fer qualificant el treball realitzar i els conceptes assolits a partir de tres tipus d’avaluació: valorar el treball del professorat, valorar el projecte i valorar l’alumnat. Per fer-ho van organitzar reunions periòdiques per tal de coordinar i avaluar les diferents parts.


Comentari personal

Durant la meva etapa escolar, mai he tingut un hort escolar com a tal, però potser si una zona amb diverses plantes i les quals la mestra a l’hora del pati las regava. El que si es feia a la meva escola és el fet d’un dia a la setmana portar una fruita o ens la proporcionava l’escola. Era part d’aquesta proposta saludable per part del centre. A més a més, aquest tema és familiar ja que l'any passat vam fer una assignatura en la qual vam tractar el tema de l'hort escolar i tot el que comporta i tot el que es pot treballar dins d'aquest.
Després d’aquesta lectura m’he adonat que el fet de tenir un projecte sobre l’hort escolar i que els infants puguin participar en ell activament és molt significatiu i beneficiós per a ells/es, ja que podem fer que els infants prenguin consciència de la importància que té, tinguin aquesta responsabilitat amb el medi ambient, treballin en equip, agafin aquests hàbits saludables, etc. És a dir, considero que tenir un hort ecològic a l’escola pot promoure una alimentació sana i ecològica cap als infants i és un bon recurs didàctic.


Pregunta per l'autor

  • Tot el que es planta i conrea a l'hort, ja siguin fruites, verdures, plantes aromàtiques... a on van destinades?


Paraules clau

  • hort ecològic, llenguatge oral, alimentació saludable, experimentació, medi ambient


Imatge


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...