dilluns, 8 de maig del 2023

LECTURA 3B - "Una plaça a l'escola, espais per a tothom i projecte de centre"

 Breu resum de la lectura:

En aquest article ens parlen sobre com el fet de transformar un espai pot suposar un gran canvi per a l'escola i el seu projecte de centre. Concretament en l'escola de l'article, els educadors es proposen canviar un gran espai central que hi ha a l'interior del centre. Aquest és un espai comú, per tant, és un lloc de tothom i per a tothom, i això enclou el risc que esdevingui espai de ningú. Tot i això, han decidit canviar-lo, ja que des del centre volen que aquest espai sigui la targeta de presentació de l'escola. Després de reflexionar sobre el significat i la funció d’aquest espai, han decidit anomenar-lo la plaça com a lloc de trobada. I s'han adonat que la manera com se serveixin d'aquest ambient formarà part del seu projecte pedagògic.

Al llarg dels anys i de veure el seu funcionament han vist que cal mantenir la permeabilitat, la transparència i la possibilitat de ser usat relacionalment, tant des de cada subespai com en tota l'amplitud que ofereix. Per això, han aconseguit que sempre es pugui compartir, canviar i utilitzar per part de qualsevol dels grups en diferents moments. Gràcies a aquest espai, l'escola ha millorat el trànsit entre la llar i l'escola i han aconseguit gaudir d'un indret acollidor per a un grup mixt. A més, la plaça s'ha convertit en un espai que convida a relacionar-se, a gaudir d'intimitat, a jugar i fins i tot a continuar amb el son interromput. També els ha servit per compensar allò que els hi faltava a les aules i s'ha convertit en un menjador o en un taller quan ha fet falta.

Durant tot el procés, els educadors han reflexionat sobre el moviment espontani i el joc lliure i això els ha ajudat a preguntar-se què li falta a l'espai o què en sobra. Finalment, han desenvolupat una dinàmica en què tenen cura dels materials, dels teixits, dels colors, per cercar una harmonia en tot el conjunt de la plaça i han vist, que el joc de les criatures canvia. Pel que fa a les famílies, la plaça s'ha convertit en un lloc de trobada entre les famílies a les arribades i a les sortides. Per tant, la plaça obre les famílies a l'escola. Finalment, els educadors han descobert que aquesta plaça, un espai nou dins l'escola, pot ampliar i harmonitzar els seus valors pedagògics.

 

Pregunta als autors:

  • Creieu que la majoria de les escoles dediquen temps a pensar en els espais igual que feu vosaltres i fan passos endavant per transformar-los i adaptar-los als infants? Si la resposta és que no, a què creieu que és degut?
  • Quan es vol fer un canvi, com el que heu fet vosaltres, en algun dels espais existeixen ajudes per part del govern o tot ha de dependre de l'escola?


Comentari personal:

Aquesta lectura m'ha semblat molt interessant perquè fins ara mai havia sentit parlar ni experimentar per mi mateixa un espai com l'anomenada plaça de l'article. Pel que fa a la meva experiència, no recordo haver estat mai en cap escola (ni com alumne ni com estudiant de pràctiques) que disposes d'un espai com aquest. O si més no, no li donaven aquesta funció, sinó que més aviat era un espai de pas, una mica oblidat per tothom. D'altra banda, durant la meva formació com a futura docent tampoc m'han parlat ni ensenyat la importància d'un espai com aquest, tot i que hem fet diverses assignatures relacionades amb l'organització de l'espai escolar o els materials.

Tal com esmenten en l'article, crec que un espai d'aquest tipus té moltes possibilitats i potencialitats, però crec que no en som conscients, i per això no s'acostumen a potenciar. Com a futura mestra, m'agradaria ser capaç de poder veure totes les capacitats que poden tenir els espais de l'escola per així afavorir les relacions i el benestar tant dels infants, com de les famílies i els/les mestres.


Paraules clau:

  • Espais comuns i multifuncionals
  • Projecte d’escola
  • Valors nous
  • Lloc de trobada
  • Comunicació


Font: Mendebaldea (2016). Una plaça a l’escola, espais per a tothom i projecte de centre, Guix d’infantil, 88, p. 20



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...