Breu resum de la lectura:
En
aquest article ens parlen sobre com el fet de transformar un espai pot suposar
un gran canvi per a l'escola i el seu projecte de centre. Concretament en
l'escola de l'article, els educadors es proposen canviar un gran espai central
que hi ha a l'interior del centre. Aquest és un espai comú, per tant, és un
lloc de tothom i per a tothom, i això enclou el risc que esdevingui espai de
ningú. Tot i això, han decidit canviar-lo, ja que des del centre volen que
aquest espai sigui la targeta de presentació de l'escola. Després de
reflexionar sobre el significat i la funció d’aquest espai, han decidit anomenar-lo
la plaça com a lloc de trobada. I s'han adonat que la manera com se
serveixin d'aquest ambient formarà part del seu projecte pedagògic.
Al
llarg dels anys i de veure el seu funcionament han vist que cal mantenir la
permeabilitat, la transparència i la possibilitat de ser usat relacionalment,
tant des de cada subespai com en tota l'amplitud que ofereix. Per això, han
aconseguit que sempre es pugui compartir, canviar i utilitzar per part de
qualsevol dels grups en diferents moments. Gràcies a aquest espai, l'escola ha
millorat el trànsit entre la llar i l'escola i han aconseguit gaudir d'un
indret acollidor per a un grup mixt. A més, la plaça s'ha convertit en
un espai que convida a relacionar-se, a gaudir d'intimitat, a jugar i fins i
tot a continuar amb el son interromput. També els ha servit per compensar allò
que els hi faltava a les aules i s'ha convertit en un menjador o en un taller quan
ha fet falta.
Durant
tot el procés, els educadors han reflexionat sobre el moviment espontani i el
joc lliure i això els ha ajudat a preguntar-se què li falta a l'espai o què en
sobra. Finalment, han desenvolupat una dinàmica en què tenen cura dels materials,
dels teixits, dels colors, per cercar una harmonia en tot el conjunt de la plaça
i han vist, que el joc de les criatures canvia. Pel que fa a les famílies, la plaça
s'ha convertit en un lloc de trobada entre les famílies a les arribades i a les
sortides. Per tant, la plaça obre les famílies a l'escola. Finalment,
els educadors han descobert que aquesta plaça, un espai nou dins
l'escola, pot ampliar i harmonitzar els seus valors pedagògics.
Pregunta als autors:
- Creieu que la majoria de les escoles dediquen temps a pensar en els espais igual que feu vosaltres i fan passos endavant per transformar-los i adaptar-los als infants? Si la resposta és que no, a què creieu que és degut?
- Quan es vol fer un canvi, com el que heu fet vosaltres, en algun dels espais existeixen ajudes per part del govern o tot ha de dependre de l'escola?
Comentari personal:
Aquesta
lectura m'ha semblat molt interessant perquè fins ara mai havia sentit parlar
ni experimentar per mi mateixa un espai com l'anomenada plaça de
l'article. Pel que fa a la meva experiència, no recordo haver estat mai en cap
escola (ni com alumne ni com estudiant de pràctiques) que disposes d'un espai
com aquest. O si més no, no li donaven aquesta funció, sinó que més aviat era
un espai de pas, una mica oblidat per tothom. D'altra banda, durant la meva
formació com a futura docent tampoc m'han parlat ni ensenyat la importància
d'un espai com aquest, tot i que hem fet diverses assignatures relacionades amb
l'organització de l'espai escolar o els materials.
Tal
com esmenten en l'article, crec que un espai d'aquest tipus té moltes
possibilitats i potencialitats, però crec que no en som conscients, i per això
no s'acostumen a potenciar. Com a futura mestra, m'agradaria ser capaç de poder
veure totes les capacitats que poden tenir els espais de l'escola per així
afavorir les relacions i el benestar tant dels infants, com de les famílies i
els/les mestres.
Paraules clau:
- Espais comuns i multifuncionals
- Projecte d’escola
- Valors nous
- Lloc de trobada
- Comunicació
Font: Mendebaldea (2016). Una plaça a l’escola,
espais per a tothom i projecte de centre, Guix d’infantil, 88, p. 20
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada