dimarts, 9 de maig del 2023

El llenguatge com a mitjà de construcció social del coneixement en educació infantil

 

Síntesi de la lectura

El llenguatge com a mitjà de construcció social del coneixement en educació infantil

El text ens parla sobre com el llenguatge a l’aula facilita la construcció social del coneixement amb infants de cinc anys, a través de processos d’interacció.

Un dels punts a destacar, és el rol dels docents com a motor de canvi de les pràctiques d’ensenyança, ja que si volem que hi hagi un canvi hem de ser nosaltres qui l’hem d’impulsar a través d’una sèrie d’accions. Per exemple, qüestionant i reflexionant sobre la nostra tasca. L’autoavaluació és rellevant per tal que els docents puguin saber si les propostes o pràctiques funcionen i quins punts hem de millorar.

L’article fa esment sobre com podem afavorir a l’aprenentatge a través de l’interès dels infants.

Apareix l’aula com a context d’aprenentatge, on a través dels espais podem afavorir a l’adquisició d’habilitats comunicatives que ens ajudaran a que els infants puguin expressar-se i compartir vivències i experiències. La comunicació és una font de construcció social dins l’aula i hem de proporcionar eines i recursos que motivin als infants a comunicar-se tant entre ells i elles com amb els docents.

El diàleg està present en el dia dia dels infants per tant, és essencial que hi estigui a l’aula com a situació d’aprenentatge.

La lectura ens presenta un experiment on a través d’un projecte afavoreixen a l’escriptura en els infants. És important que la comunitat educativa tingui en compte la reflexió i faci preguntes per tal que puguin raonar i qüestionar les seves idees.


Relació d’aspecte que ens sembli rellevant amb alguna assignatura o vida personal  + comentari personal

Considero que la societat ha avançat i hi ha canvis significatius en l’educació. Recordo que quan anava a l’escola, llegia només a classe, quan el docent ho demanava de deures. Per mi, era una tasca que formava part del dia a dia escolar, però només ho associava a dins l’escola, és a dir, com a feina acadèmica.

Actualment, m’agrada la lectura i gaudeixo molt llegint. Considero que un factor que ha impulsat aquest canvi ha estat la motivació i l’interès propi pels llibres. Em criden molt l’atenció i gaudeixo de l’estona quan estic llegint.

Aquest canvi personal m’ha fet reflexionar sobre la pràctica educativa i com l’escola té un paper fonamental a l’hora de implementar propostes i projectes relacionats amb la lectura i l’escriptura.

 

Interrogants que planteja i que formularíeu a l’autor

-        Creus que la comunitat educativa té en compte la importància de la reflexió en els infants?


3-5 paraules claus que seleccionaria del text

Llenguatge, comunicació, diàleg i aula. 


 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...