https://www.hola.com/padres/20220425331731/juegos-infantiles-fomentar-autonomia-ninos/
Resum:
Cada ésser humà tendeix a ser autònom des que neix, per
això cal observar-lo, reconèixer que és així i afavorir que tingui iniciativa
des de la infància. L’infant necessita un lloc on pugui anar aprenent a ser
independent, on pugui anar conquerint la seva autonomia dia rere dia i, gràcies
a això, pugui desenvolupar la seva autoestima, la qual cosa li permetrà
adaptar-se amb èxit a qualsevol entorn en el qual li toqui viure.
La protagonista de l’aula ha de ser la criatura i els
educadors han de guiar i ajudar l’infant, l’orientant-lo i deixant-lo actuar.
Han d’observar i ser un model a seguir que fomentarà els valors més bàsics com
ara: el respecte a l’altra gent, el gust pel diàleg, l’oferiment d’ajuda,
l’acceptació de les altres persones i l’acceptació dels seus propis errors.
Així doncs, els educadors han de facilitar que els infants gaudeixin treballant,
sentint el silenci, que aprengui a tenir paciència, a fer les coses amb cura,
entre d’altres aspectes. A més, han de vetllar perquè qualsevol persona adulta
que entri a l’aula o es relacioni amb la nena o el nen també actuï així.
Cada infant és un individu únic, irrepetible, diferent, i
cal que li brindem l’ambient adequat i les eines necessàries perquè pugui
aprendre i desenvolupar-se. Per tal de fomentar l’autonomia de l’alumnat, és
important que hi hagi un ambient adequat, que es disposi de material preparat
per a les seves necessitats, que sigui divers i, sobretot, real. Un cop
presentem el material i l’ensenyem, la nena o el nen actuarà amb completa
llibertat per manipular-lo, per agafar-lo tantes vegades com vulgui i, el més
important, per treballar-lo durant tot el temps que li calgui. Alliberar la
criatura de la necessitat de rebre aprovació per part de la persona adulta li
proporciona una independència emocional i, en conseqüència, facilitarà la
motivació d’autosuperar-se. Trobar-se davant de conflictes i de dificultats que
ha de resoldre per ell mateix o demanant ajuda quan ho necessiti, ajudarà a
l’infant a formar-se i a créixer.
Comentari
personal:
Vivim en un món accelerat i això ha provocat
que com a societat ens passem els dies corrents de dalt a baix. Ens hem
acostumat a no destinar el temps necessari a fer les coses, a no parar. Tot
això, indirectament, repercuteix en els infants, ja que no tenim en compte que
les seves habilitats, necessitats i ritmes són diferents de les dels adults i pretenem
que segueixin el nostre ritme, la qual cosa els resulta impossible. Per aquest
motiu, en gran part de les situacions o accions quotidianes acabem intervenint
i no deixem que els infants facin les coses per si sols, de manera autònoma,
perquè això suposa dedicar a la tasca un temps extra amb el qual no comptem i
no ens podem permetre arribar tard, ja que això ens desquadra tot l’horari del
dia. Tant a l’escola com a casa hem de ser conscients d’aquests petits detalls
i, en funció de l’infant, calcula el temps que necessita per poder fer les
tasques amb calma, sense pressions per part dels adults i on nosaltres puguem
estar pendents d’ell i fer de guia i de reforç en tot moment.
Preguntes:
-
Quines
estratègies podem fer servir per fomentar l’autonomia en infants insegurs i amb
una gran dependència emocional?
Paraules clau:
Experimentació, treball, error, interès del nen,
observació.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada